L´equip de govern de Solsona defensa la vitalitat de la ràdio municipal Solsona FM, que l´any passat va celebrar el desè aniversari. Ho ha fet arran del debat que es va produir en el si del Consell Municipal de Comunicació (CMC), el mes passat, i que es va traslladar en el darrer Ple. Amb tot, lamenta que la decisió final del Consell Municipal de Comunicació hagi tombat una proposta que el govern havia negociat amb una empresa local de comunicació per col·laborar en la gestió de la ràdio i dinamitzar-la sense haver d´incrementar l´aportació econòmica municipal.

La proposta de conveni que es va dur al si del CMC passava per autoritzar a l´empresa solsonina Apunts Gràfics la producció de la programació de determinades franges horàries de Solsona FM a partir d´una proposta de graella, que hauria de tenir el vistiplau del propi consell abans de l´inici de la temporada, i de la publicitat. A canvi, l´empresa recaptaria els ingressos publicitaris. Solsona FM, per contra, mantindria la gestió i producció dels espais informatius, que es consideren la base de l´emissora de titularitat pública.

En qualsevol cas, el conveni deixava clar que l´Ajuntament conservava la direcció de la ràdio i el seu control editorial, que es faria per mitjà del Consell municipal de Comunicació. També obligava Apunts Gràfics a produir uns continguts que garantissin el respecte al pluralisme polític, religiós, cultural i lingüístic i altres requisits definits pel decàleg de bones pràctiques de la comunicació local pública, al qual el consistori es va adherir el 2012. Igualment, l´empresa havia de mantenir tots els voluntaris actuals de la ràdio.

L´alcalde, David Rodríguez, assegura que l´executiu accepta el dictamen d´aquest òrgan consultiu, "malgrat la legitimitat del govern per prendre una decisió respecte aquest assumpte". Però lamenta que "no s´hagi donat una oportunitat de provar aquesta fórmula, que no hipotecava la ràdio, ni tan sols durant un any, que era la durada del conveni". Rodríguez afirma que és al Consell Municipal de Comunicació on calia debatre aquesta qüestió, i que "aquesta era l´única proposta definida que s´hi havia dut per buscar una sortida endavant", en al·lusió a les crítiques dels grups de l´oposició.

El regidor de Comunicació, Lluís-Xavier Gonzàlez, per la seva banda, nega que Solsona FM s´hagi estancat i afirma que "és lògic que hi hagi ball de programes a la graella, perquè el voluntariat es cansa al cap d´un temps, un fenomen normal". A més, "entra dins l´ADN de Solsona FM que el contingut lúdic i d´entreteniment depengui dels col·laboradors, motiu pel qual els estem molt agraïts". Però assegura que fa cinc temporades els voluntaris feien 12 programes i en la darrera, 2015-2016, se n´han produït 15. Cada temporada la direcció de l´emissora rep almenys dues propostes noves de programa.

Així mateix, el regidor destaca que "des del 2013 l´emissora va fer un salt qualitatiu important amb la incorporació de butlletins informatius diaris, un dels principals compromisos d´ERC". A més, posa l´accent en les "moltíssimes col·laboracions actives de tots els centres educatius de Solsona".

Mantenir l´emissora sense incrementar-ne els recursos públics

L´alcalde admet que "la ràdio no és una prioritat del govern municipal per destinar-hi recursos des que va esclatar la crisi econòmica". Rodríguez aposta per "mantenir l´equipament al servei de la ciutadania, però sense abocar-hi més recursos públics ni contractar més personal, ja que la Llei de racionalització i sostenibilitat de l´Administració local tampoc ho permet". Però d´aquesta manera "difícilment pot créixer".

D´aquí que es busqués una fórmula alternativa de col·laboració amb un agent privat sense renunciar al compliment de "quatre funcions bàsiques". Es refereix a la garantia de pluralitat de la informació; l´oportunitat d´accés a la ràdio de tot ciutadà interessat a fer-ne; el servei públic a les escoles i al conjunt de les entitats sense ànim de lucre, i el suport a la promoció dels comerços locals fent extensiva la seva oferta a l´audiència.

Després de la negativa de la majoria de membres del CMC a tirar endavant el conveni, els membres d´aquest òrgan consultiu van consensuar una proposta del representant d´ApS-CUP, consistent a convocar a la tardor els col·laboradors que han passat per Solsona FM durant els seus onze anys. L´objectiu és crear un grup de treball que ideï possibles vies per dinamitzar l´emissora.

L´oposició, representada en el CMC, critica la manca de concreció del text del conveni -sobre el volum de programes nous i el personal que es contractaria-, el fet que no s´hagi obert la possibilitat de presentar propostes de col·laboració a altres empreses o professionals que hi poguessin estar interessats, i la forma com es va plantejar el possible conveni, ja que no es va enviar als membres d´aquest òrgan amb antelació a la reunió perquè la poguessin estudiar.