Solsona estudiarà crear una fira que fomenti el lligam entre empreses i món formatiu amb l'objectiu que els joves solsonins de tercer i quart d'ESO coneguin quins són els perfils laborals més buscats, així com les opcions de formació postobligatòria. La iniciativa va valorar-se ahir en la jornada participativa sobre el Pla director de Promoció Econòmica 2012 - 2022, que va aplegar una seixantena de persones entre agents econòmics i socials, i ciutadania.

La fira d'oficis es planteja com una de les eines que han d'evitar que la força laboral marxi de la comarca, i ha d'acompanyar altres propostes, com l'ampliació de formació professional dual al sector serveis o la millora en l'aprenentatge d'idiomes i la inserció laboral de col·lectius de risc, segons Lluís -Xavier González, regidor de Promoció Econòmica. La jornada, que va fer-se a l'auditori de la Sala Polivalent i que havia estat convocada a través de l'Agència de Desenvolupament Local de Solsona i Cardona, va servir per debatre el full de ruta del proper lustre.

Representants del sector empresarial, el comerç, el turisme i el sector educatiu van fer en global un balanç positiu dels primers cinc anys del desplegament del pla director, conegut com a Solsona Co, i que al 2012 va configurar-se amb la participació de 200 persones. Fa cinc anys van consensuar-se 46 accions a treballar, de les quals hi ha executades un 40%.

Segons González, «la jornada participativa era necessària a mig camí de la confecció d'aquell pla per al període 2012 - 2022, perquè va néixer en un context que ha canviat per la crisi i el tancament de Tradema, i que torna a redibuixar-se amb una tendència que apunta a la recuperació». Entre altres objectius, en l'àmbit de l'empresa, els participants van destacar que cal «crear un hub tecnològic», el desenvolupament «de l'eficiència energètica» i «el desplegament de la fibra òptica», segons apunta Marc Arnau, president de l'Associació d'Empresaris per al Solsonès. Arnau valora «molt positivament» una jornada que va desenvolupar-se durant quatre hores, a través de grups de treball i una posada en comú final.

Una taula agroalimentària

Quant el comerç, segons avança Lluís-Xavier González, Solsona aposta per impulsar, entre d'altres, «una taula agroalimentària» que sigui un punt de trobada entre productors, administració pública i consumidors, i per mostrar «el compromís en ferm pel producte local i de proximitat». També amb la possible cessió de locals buits de la ciutat a comerços en actiu, perquè exposin els productes.

El regidor sosté que, pel que fa el turisme, es prioritzarà el desplegament de la marca «Solsona, una experiència Gegant», per la qual s'havia apostat fa un parell d'anys. D'altra banda, es valorarà l'elaboració d'una guia i itineraris de senderisme i cicloturisme. El comitè de Solsona Co, que funciona amb representació pública i privada, farà el seguiment de les propostes. «Ha estat interessant per detectar necessitats i repassar el treball executat», diu González.