La promoció ha estat la base i objectiu de la III Jornada de Turisme del Solsonès : «que la gent conegui, valori i participi en els diferents indrets del seu territori», en paraules de Josep Caelles, president del Patronat de Turisme del Solsonès, principal entitat organitzadora. Enguany, la jornada ha estat enfocada a Sant Llorenç de Morunys i oberta a tota la vall de Lord. Ha tingut gairebé 60 inscrits, més del doble que els de la jornada de l'any anterior.

Donar a conèixer indrets i projectes guiats pels «agents implicats en els sectors turístics del Solsonès», en paraules de Xavier Solé, cap de comunicació del Consell Comarcal. «A més, ajuntant-nos apareixen qüestions i dubtes entre els diversos participants. És una bona manera de fer contactes», afegeix Solé.

Ferran Ginestà, regidor de Turisme de l'Ajuntament de Sant Llorenç de Morunys, ha destacat la varietat d'activitats de la jornada, que va començar dimecres al matí amb les xerrades oficials i va acabar amb una visita històrica al nucli antic de Sant Llorenç de Morunys i al Museu-Centre d'Interpretació de la Vall de Lord. El recorregut va ser acompanyat i tenyit de pinzellades d'informació geològica.

Propostes per a l'estiu

«Com a territori tenim els deures gairebé fets, pel que fa als serveis i productes turístics, ara cal comunicar-los, promocionar-los», en paraules de Caelles. La segona part de la jornada se'n van encar-regar. Durant la pausa-cafè de les dotze, es va portar a terme un tast de productes del territori, que just abans s'havien presentat: pomes BioLord, melmelades deu Pometes, formatges Valette, conserves Cap d'Urdet, embotits i botifarres de les carnisseries locals Cal Xinxó i Cal Ton, pa del forn Pascuet, a més de vi i una selecció d'aigües de les fonts de la zona.

Seguidament, va ser el moment de presentar l'Associació de Turisme de la Vall de Lord i les activitats i novetats turístiques per a aquest estiu proposades per les empreses del territori. Per exemple, la baixada amb trineu ( tubbie) pel Port del Comte, el servei de caiacs del pantà de la Llosa o les activitats del Centre de BTT Solsonès-Vall de Lord.

La primera part de la jornada es va dur a terme al claustre del monestir de Sant Llorenç de Morunys. L'alcalde piteu, Francesc Xavier Mas, i la presidenta de l'Associació de Turisme Vall de Lord, Stania Kuspertova, van donar la benvinguda als assistents. Llavors, va arribar el moment de la presentació de les marques i segells, per part de l'Agència Catalana de Turisme. Concretament, van parlar Cristina Llagostera, responsable de producte familiar, i Pablo Rodríguez, responsable de certificació de projectes. Tots dos formen part de la unitat de màrqueting estratègic de l'agència.

Per la seva banda, el Patronat de Turisme de la Diputació de Lleida va insistir en la importància a les campanyes de promoció, amb explicacions i exemples de la seva tècnica de promoció, Núria Mulet. Totes les presentacions, tant d'organismes oficials com de productors i empreses privades, var anar enfocades al «turisme actiu i de proximitat», segons el regidor de Turisme Ferran Ginestà.

El dinar va tenir lloc al restaurant Monegal, que va oferir un menú diari amb productes del ter-ritori. Els diversos agents participants en la jornada van expressar les ganes que es continuïn fent les edicions de la Jornada de Turisme del Solsonès. La de l'any passat es va desenvolupar al santuari del Miracle de Riner, i la propera es farà en algun indret del sud del Solsonès, segons va avançar Josep Caelles.