El Solsonès ha promocionat la tòfona, el porc ecològic DPagès i els ganivets Pallarès entre els membres de l'associació Cuina Pirinenca de la Cerdanya, en una visita desenvolupada aquesta setmana que ha servit per teixir futures col·laboracions entre les dues comarques veïnes.

«La tòfona és molt desconeguda al Pirineu, i aquí és un dels nostres productes estrella», explica el tècnic de l'Agència de Desenvolupament Local de Solsona i Cardona, Carles Pujol, responsable del programa Producte d'Aquí, per conèixer productes agroalimentaris i agroecològics del territori, a més de comerços i restauradors.

La visita va començar amb un esmorzar de forquilla al Racó, a Solsona, abans de pujar a la serra de Busa. Allà, l'Associació de Productors de Tòfona de Catalunya i el tofonaire Pere Muixí van explicar als restauradors el cultiu i la collita de la tòfona, així com les diverses qualitats i les maneres d'evitar possibles enganys a l'hora de triar-ne i comprar-ne. Seguidament, Laia Coma i Roger Vilaginés, del restaurant solsoní Mare de la Font, van desenvolupar receptes amb la tòfona com a principal protagonista.

«L'Agència de Desenvolupament Local de Solsona i Cardona treballa de prop amb l'associació de productors de tòfona per donar-li més visibilitat», va continuar Pujol, que va afegir que és vital que els productors tofonaires parlin amb els restauradors per tal que sàpiguen ben bé què compren.

L'associació Cuina Pirinenca de Cerdanya es defineix com «un grup de restauradors compromesos amb el territori i la qualitat en tots els sentits». Al Solsonès hi han vingut onze membres de l'entitat, concretament, els responsables dels restaurants El Tiró (Alp), la Fonda de Cal Fuxet (Arànser), Ca la Núria (Bellver), Cal Jet (Ger), Cerdanya EcoResort (Prullans), l'Hotel Park (Puigcerdà) i Cal Tor-ru (Bolvir).

Després del dinar, els visitants van anar a la granja certificada de producció de porc ecològic DPagès, on Marta Borràs i Martín Ezpeleta els van explicar el seu projecte. Tant DPagès com la següent parada, la ganiveteria Pallarès, van ser dues peticions de l'associació pirinenca, ja que «n'havien sentit parlar i volien conèixer les empreses des de dins», segons Pujol.

Artesania

Pel que fa a la coneguda ganiveteria solsonina, el tècnic de l'Agència de Desenvolupament Local va afegir que «per treballar el producte de proximitat calen bones eines a la cuina, i aquí també en tenim de proximitat». A partir d'ara, «s'està parlant de possibles accions al Pirineu, per tal d'obrir línies de col·laboració i seguir fent coneixences, teixint xarxes i creant vincles entre territoris i professionals», conclou Pujol.

Aquesta setmana, l'Agència també ha estrenat la cistella de la cistelleria solsonina La Palmera, que recorrerà conferències, xerrades i trobades desenvolupades a la comarca i també a fora, per «donar a conèixer el producte local del Solsonès en una cistella que també està creada per productors locals, artesans i tradicionals», van explicar responsables de l'Agència de Desenvolupament.