"La premsa escrita i el concepte de canal de televisió estan morts, al final d'aquesta dècada assistirem a la desaparició del que han estat els mitjans tradicionals". Així de contundent s'ha mostrat el director de Vilaweb, Vicenç Partal, durant la jornada 'Eines i Solucions per als Serveis de Comunicació de Proximitat' que se celebra a Sant Cugat del Vallès (Vallès Occidental). Partal ha plantejat les claus de futur perquè els mitjans puguin sobreviure i que des del seu punt de vista es basen en la potenciació de la televisió a la carta, la referència de marca, la sostenibilitat i la centralitat. Així mateix ha indicat que "s'ha acabat fer un sol producte" i que cal diversificar l'oferta.

Vicenç Partal ha assegurat que el model tradicional en què s'han basat els mitjans de comunicació, especialment els diaris en paper i les televisions, "tenen els dies contats" perquè des del seu punt de vista no són sostenibles ni responen a les necessitats de la població: "No s'han sabut adaptar a allò que la societat reclama i al nou escenari que ha aparegut a partir de l'existència d'uns mitjans nous que han canviat la relació de la gent amb la comunicació", explica.

El director de Vilaweb veu difícil que aquesta "desaparició" esdevingui una "migració" perquè primer aquests mitjans "haurien d'entendre que és millor migrar que morir".

Amb tot, ha destacat que si volguessin evolucionar tindrien al seu favor la marca, "que és una peça clau per adaptar-se al nou escenari ja que fidelitza els espectadors o lectors". A banda d'aquest element, per Partal també és important insistir en conceptes com la televisió a la carta i "acceptar que el poder està ara en mans dels espectadors"; la sostenibilitat, que obliga a apostar per mitjans més petits "que puguin adaptar-se amb més facilitat al canvi"; el respecte pel poder del lector i la capacitat d'entendre que els espectadors són els que decideixen que volen consumir: "Has de fer la millor oferta que puguis i generar un espai central per al lector en què se senti còmode", remarca el director de Vilaweb.

A banda, considera imprescindible invertir en teconologia: "A part de la televisió connectada hi ha un altre element clau de futur que són els mòbils", afirma Partal que també destaca la importància d'oferir diferents continguts en diferents formats perquè "s'ha acabat fer un sol producte".

Defensa dels mitjans públics

En aquest escenari Partal ha indicat que els mitjans públics són importants per garantir la democràcia: "Algú ha de ser la veu respectada per tots i que té un poder superior a la dels mitjans privats", comenta el director del portal informatiu que afirma que en aquests casos el retorn no té per què ser econòmic, sinó social. "Especialment els mitjans de proximitat públics han de tenir un paper important perquè sinó podria existir risc de fractura social".

El CAC encoratja els mitjans a apostar per la televisió per internet

La jornada que se celebra a ESADE CREAPOLIS l'ha inaugurat el vicepresident del Consell de l'Audiovisiual de Catalunya (CAC), Josep Pont, que ha assegurat que "la televisió connectada és una solució als problemes de la TDT que afecten les emissores locals". En aquest sentit ha reconegut que la TDT era un model "massa ambiciós" i "poc local".

Font també s'ha referit a la importància que els mitjans convencionals és reconverteixin i busquin una economia de costos. "El sector de la comunicació s'ha anat espavilant i en aquests moments al mercat hi ha suficients instruments per poder sobreviure", assegura Pont que posa com a exemple els televisors híbrids.

Pel que fa a la possible desaparició dels mitjans convencionals, Pont ha matitzat que només serà així en cas que "no siguin capços d'adaptar-se".