Qualsevol migdia entre setmana, la botiga Movistar de plaça Catalunya, a Barcelona, sembla un formiguer amb fons verd clar. En el seu renovat interior, a l'abric de vitrines on s'exhibeixen desenes de flamants smartphones o telèfons intel · ligents, la gent guarda cua pacientment. Després d'un ampli taulell, una successió d'empleats informen sobre megues, minuts, paquets de veu i de dades.

Les eines necessàries per esdevenir internautes mòbils, un perfil que, segons l'últim informe 'La societat de la informació a Espanya', elaborat per la Fundació Telefónica, ja arriba a xifres de vertigen: el 2012 hi havia a Espanya 18 milions de smartphones, i d'ells, 16 milions s'utilitzaven per entrar, almenys una vegada al dia, a internet.

En un racó de l'establiment treballa Joan Capdevila. Com indica un rètol col · locat darrere seu, Joan és el guru de la botiga: l'home que ho sap tot dels iPhone, les Blackberry, els Samsung i aparells afins. Davant seu hi sol haver una cua gairebé perenne de persones que guarden torn per preguntar alguna cosa sobre el seu telèfon. La componen majoritàriament dones, d'entre quaranta i setanta anys, que volen saber, entre altres coses, com cal descarregar-se el sistema de missatgeria instantània Whatsapp, ("L'aplicació que més em demanen", assegura Capdevila); com s'accedeix a internet o com poden bloquejar els seus telèfons per impedir l'assalt dels seus fills a aquests aparellets.

Joan Capdevila no s'atabala, li agrada atendre el públic, requisit imprescindible per al seu peculiar lloc de treball. El seu és un perfil laboral nou, una figura que comença a trobar-se en les principals botigues de telefonia.

Prop de Capdevila, assegut després d'un discret taulell i vestint una bata blanca, Rafael Suárez furga en les diminutes entranyes d'un mòbil. És el reparador d'aquests aparells (oficialment, el tècnic postvenda). Graduat en Telecomunicacions i Informàtica, porta gairebé dos anys treballant aquí, després de passar per The Phone House ("On estava especialitzat en Nokia", explica). El seu és també un perfil nou, amb una gran càrrega de treball, que desenvolupa de cara el públic.

Per Marc Cortés, professor de Màrqueting Electrònic d'Esade, apostar a Espanya per la mobilitat és un bon camí per fer front a la crisi. I a més, assequible: "Una de les grans avantatges de la indústria mòbil, des de la perspectiva dels continguts i les aplicacions, és que les barreres d'entrada són molt baixes. Qualsevol amb uns mínims coneixements tecnològics i una certa visió de mercat és capaç de desenvolupar aplicacions que de manera molt fàcil es poden col · locar en els diferents market places (o punts de venda a mòbils, com l'App Store i l'Android Market) disponibles ". "De fet, moltes de les aplicacions més reeixides no procedeixen de grans companyies, sinó de persones individuals o de petits estudis", destaca el docent.

Enric Marco i Joan Sánchez, tots dos de 26 anys, són un exemple d'aquest tipus de professional que descriu Cortés. Marc és enginyer, mentre que Sánchez és graduat en Disseny Gràfic i Digital. Com tants, quan van acabar els estudis, fa tot just un any, es van trobar amb unes negres perspectives laborals. "Volíem treballar al nostre sector i fer-ho en un lloc que respongués a les nostres inquietuds, així que vam decidir començar en el camp de les aplicacions mòbils sota el nom de levelApp", expliquen. No va ser necessària una gran inversió econòmica. Van començar amb aplicacions relacionades amb els jocs de taula, tant per a plataformes d'iPhone i iPad o per a aplicacions Android (l'altre gran sistema operatiu): "Aviat vam contactar amb diversos clients i estem començant a guanyar-nos la vida", resum.

Al voltant del mòbil també gira la inesgotable activitat laboral d'Óscar Hormigos, conseller delegat de The AppDate, una trobada que té lloc mensualment a Madrid i que reuneix a professionals i apassionats del món de les aplicacions. Hormigos, amb una àmplia experiència en el món d'internet, aviat va veure claríssim que les aplicacions "eren una mina" i que la seva empresa facilitaria "els pics i les pales perquè tothom que vulgui crear una aplicació trobi les eines per fer-ho" .

En la seva borsa de treball, que Hormigos qualifica de "molt dinàmica", apareixen els perfils laborals que es necessiten per alimentar aquesta nova indústria. Solen estar en anglès, i alguns, com product owner, desenvolupador iOS o programador Android, resulten gairebé incomprensibles per al profà. "Quan els mercats no estan molt madurs, el que més es necessita és la tecnologia, així que ara per ara el professional més demandat a Espanya és el de desenvolupador: el programador", explica Hormigos. Destaca també un altre perfil en alça, el apps màrqueting manager (o responsable de màrqueting d'aplicacions).

Amb 29 i 27 anys, Ana Hidalgo i Víctor Fernández són, respectivament, app màrqueting manager i desenvolupador. Mentre que Víctor Fernández, llicenciat en Enginyeria Informàtica, no sap el que és l'atur, Ana Hidalgo, periodista especialitzada en economia, va trigar un temps a trobar la feina adequada. No obstant això, des de fa gairebé un any treballa per Mobivery, empresa espanyola puntera en mobilitat.

Víctor Fernández va fer el seu projecte de final de carrera a la seu barcelonina de Mobivery, fa tres anys. Eren, literalment, "quatre", i ara són més de quaranta treballadors repartits entre Madrid, Sevilla i Barcelona. Gent molt jove, majoritàriament amb llicenciatures tècniques, totalment concentrats en tasques de disseny, programació, difusió i venda d'un producte virtual, cada vegada més en demanda, que els paga les seves nòmines. Aquí hi ha desenvolupadors, product owners (un altre perfil nou, l'enllaç entre el client i l'equip), UX managers (els responsables de disseny) i, per descomptat, comercials o client managers. És el títol laboral de Fernando Artola, qui s'encarrega de fer entendre als possibles clients la necessitat d'estar present en l'univers del mòbil, les tabletes i el que hagi de venir.