És possible premiar la fidelitat dels clients d´un establiment comercial. Molts ho fan a través de promocions i descomptes. Aprofitant les eines digitals que tots tenim a l´abast, es pot millorar aquest tipus de pràctica?

És el que intenta Eurakos, una aplicació per a dispositius mòbils que posa en contacte clients i comerços, perquè tothom hi surti guanyant. D'aquesta manera, si saps que cada setmana gastes 25 euros en la botiga de queviures del teu barri, pots carregar la cistella mensual d´Eurakos amb 100 €. Aleshores, aquesta botiga (i altres properes del mateix tipus) rebran una notificació amb aquesta informació i, com si d'una subhasta es tractés, oferiran al client diferents ofertes d'entre les quals podràs decidir quina et convé més.

«Posem, per exemple, que reps ofertes del 10%, del 15% i del 20%. Aquestes quantitats no són descomptes sinó, percentatges de diners extra. D'aquesta manera, els teus 100 euros es convertirien en 110, 115 i 120 euros respectivament. Diners que podràs gastar en l'establiment en el qual acceptis l'oferta», expliquen els impulsors d´aquesta app.

Les empreses obtenen diners per avançat i els consumidors més diners per a les seves compres, de manera que tots dos en surten beneficiats.

Una de les innovacions d´Eurakos és que permet el pagament per mòbil, un sistema que encara és residual, però que guanya adeptes i al qual tots els estudis auguren un èxit rotund. «Si cada vegada comprem més per internet, per què no pagar també amb el nostre telèfon a la botiga del barri o al restaurant? es pregunten els impulsors d´aquesta app.

Tot va començar amb una idea de Pep ­Lluís de la Rosa, professor d´intel·ligència artificial a la UdG i que està darrere d´iniciatives com la moneda social RES o l´aplicació per compartir cotxe Fes Edit. Aquesta idea la va desenvolupar Kevin García en el seu projecte de finalització de carrera. Eurakos no solament li va permetre acabar la carrera amb nota, sinó que el projecte va servir per tenir una primera versió de l´aplicació.

Durant l´estiu es va realitzar una prova pilot amb quatre comerços i una desena d´usuaris i, davant els bons resultats obtinguts, els seus promotors han decidit fer-hi una aposta decidida. A partir del dia 1 d´octubre, demà, una vintena més de comerços de la ciutat de Girona s´incorporaran a l´aplicació, actualment disponible per a dispositius Android.

Per impulsar el projecte s´ha iniciat una campanya de micromecenatge, que ha arrencat amb un èxit rotund. En només una hora, Eurakos va aconseguir recaptar 3.000 euros (més del 50% de l´objectiu, marcat en 5.000€) gràcies a les 80 aportacions de diferents mecenes. La campanya estarà activa a la plataforma Verkami fins al proper 28 d´octubre.

El crowdfunding és una forma de col·laboració col·lectiva a través d´internet per aconseguir finançament, que té com a objectiu desenvolupar projectes de qualsevol tipus. Concretament, la campanya d´Eurakos és de recompensa. En el cas d´Eurakos, els 150 primers mecenes rebran el doble de diners dels que hagin aportat, que podran utilitzar a través de l´aplicació Eurakos. A més a més, també es recompensarà els participants amb un pastisset de la pastisseria Sweets By ­Abraham Balaguer.