L'inventor del Tetris revela l'èxit del seu videojoc

Alexey Pajitnov assegura que es tracta d'un joc que genera "il·lusió" i fuig de la destrucció i els trets

01.12.2015 | 09:29
L'inventor del Tetris revela l'èxit del seu videojoc

L'inventor de Tetris, l'enginyer informàtic Alexey Pajitnov (Moscou, 1956), afirma desconèixer "el secret del seu èxit", però aventura que potser es degui al fet que davant de tant videojoc de destrucció i trets, "genera la il·lusió que construeixes alguna cosa" mitjançant l'encaix de peces rectilínies.

"I a les persones els agrada construir", ha explicat en una entrevista amb EFE a Bilbao, on es troba per rebre el premi honorífic del "Fun and Serious Game", el festival de videojocs d'Europa que es celebra en aquesta ciutat.

El Tetris, creat fa 31 anys, és un dels videojocs més venuts de la història, està disponible en 185 països, en més de 50 idiomes i s'han creat versions per més de cinquanta plataformes diferents.

Al seu dia, la versió original per a la GameBoy es va vendre en més de 35 milions de dispositius. Actualment, més de 425 milions de jocs Tetris s'han venut a mòbils i hi ha una versió a Facebook amb què s'ha jugat més de 20.000 milions de vegades.

Darrere d'aquestes xifres, hi ha la figura de Pajitnov, que fa tres dècades era programador i investigador a l'Acadèmia de Ciències Informàtiques de l'extinta Unió Soviètica i es dedicava al camp del reconeixement automàtic de la parla, una aplicació present avui en els telèfons mòbils.

"Però en el meu temps lliure m'encantava jugar amb diversions matemàtiques com els puzles i trencaclosques, en el moment en què vaig tenir un bon accés a l'ordinador, vaig introduir programes de trencaclosques i així va començar tot", ha relatat sobre l'origen del Tetris, un paraula que sorgeix de la combinació del prefix numèric grec "tetra" (quatre) i de la paraula tennis, l'esport favorit del seu creador.

Des de llavors, aquest videojoc ha rebut innombrables premis i reconeixements, i ha competit amb èxit amb els videojocs més recents, basats en la seva majoria en guerres, trets i destrucció, segons ha afirmat aquest programador, que resideix als Estats Units des de fa anys.

"La tecnologia ha canviat molt en aquests anys, però el cervell humà segueix igual, el que t'agradava fa 40 anys, et segueix agradant avui en dia, i això és fantàstic", ha dit, i ha puntualitzat que, fins i tot, els jugadors tenen les seves peces favorites i altres que "odien".

Pajitnov segueix jugant al Tetris i reconeix que es tracta d'un videojoc "molt addictiu", encara que sense els efectes nocius de les drogues, ja que, segons ha recalcat, "no genera síndrome d'abstinència ni mico; en aquest aspecte és segur i sa" .

No ha aclarit si el Tetris és el seu joc preferit i ha posat com a exemple la lectura d'un llibre: "depèn de l'estat d'ànim, llegeixes un o altre. Per a un entreteniment curt m'encanta Tetris, però si vull passar més temps jugo al Worldcraft ".

Amb els anys, Tetris ha transcendit del mer entreteniment i ha estat objecte d'estudis científics i fins i tot de teràpies mèdiques.

Segons ha explicat Pajitnov, un grup de psicòlegs britànics d'Oxford intenten utilitzar aquest joc per curar l'estrès posttraumàtic, ja que aquests pacients experimenten records molt dolents, i "sembla" que Tetris és tan intens visualment que elimina aquest estrès.

Sobre el premi honorífic del Fun and Serious Game, aquest desenvolupador s'ha mostrat "molt orgullós de rebre'l" i l'ha qualificat de "fita" en la seva vida.

També ha valorat el festival i ha mantingut que s'ha sentit "impressionat" perquè habitualment, aquest tipus d'esdeveniments s'organitzen únicament per als professionals del sector, i en aquest cas, també es planifiquen activitats per als aficionats.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook
Enllaços recomanats: Premis cinema