Ningú s'hauria imaginat fa 20 anys tot el que desencadenaria el fenomen Pokémon: jocs, anime, competicions internacionals, cartes. En aquella època, l'únic que hi havia eren nens meditant seriosament: "Charmander, Squirtle o Bulbasaur?". Amb l'elecció entre aquests tres Pokémon, les criatures que donen nom a la marca, començava una de les franquícies més prolífiques de la indústria dels videojocs amb més de 275 milions de còpies venudes a tot el món i una facturació de més de 4, 6 bilions de iens (37.000 milions d'euros o 41.000 milions de dòlars) en productes relacionats amb la franquícia de l'icònic Pikachu.

La voràgine es va desencadenar el 27 de febrer del 1996, quan van veure la llum al Japó els títols originals, Pokémon Vermell i Pokémon Verd, per la no menys revolucionària Game Boy de Nintendo, en els quals el jugador es ficava a la pell d'un noi que somia a atrapar tots els Pocket Monsters (monstres de butxaca).

Els seus desenvolupadors, Game Freak, no eren més que un petit estudi establert pocs anys abans per Satoshi Tajiri, qui va tenir la idea rememorant la seva infància recollint insectes.

Si bé Tajiri ja s'havia alternat amb els grans aleshores -el 1991 va treure Mario & Yoshi, dissenyat amb el guardonat Shigeru Miyamoto, pare de Mario Bross, va ser Pokémon la que va catapultar la trajectòria de la companyia i va establir els precedents de fenòmens posteriors com l'actual Jo-Kai Watch.

A aquells jocs originals s'hi han sumat 24 lliuraments més, les més recents Pokémon X i Pokémon I -i les remasteritzacions Rubí Omega i Safir Alfa-, per a la portàtil Nintendo 3DS, a més de més de cinc dotzenes de títols en els quals aquestes entranyables criatures són presents.

Però els jocs per a consoles van ser només l'inici d'un fenomen que avui dia inclou una sèrie d'animació amb més de 800 episodis, un joc de cartes amb 21.500 milions peces venudes i esdeveniments que reuneixen més de 450.000 participants a tot el món cada any, segons les últimes dades de The Pokémon Company.