Tecnologia per motivar els mals estudiants

Alumnes de La Clau comencen a interessar-se pels estudis tot creant aplicacions informàtiques

27.06.2016 | 14:58
El professor Isaac Aureli treballant les aplicacions amb dos alumnes del centre.

Suspensos. Les notes de Ramon Fontanet, de 14 anys, destacaven per no arribar al suficient el curs anterior. Els docents de la Unitat d´Escolarització Compartida La Clau, de Manresa, li han aconseguit despertar l´interès pels estudis gràcies a un projecte en què els mateixos alumnes han hagut de desenvolupar aplicacions per a telèfons mòbils. El cas de Fontanet no és únic, i els responsables del centre posen èmfasi en el fet que el nou sistema d´aprenentatge està aconseguint reconduir la trajectòria acadèmica de joves gens interessats en els estudis i que ho suspenen gairebé tot.

A La Clau hi van estudiants que el departament d´Ensenyament considera que és millor reubicar pel baix rendiment escolar. Els docents tenen la difícil missió de despertar l´interès dels alumnes pels estudis i que prenguin consciència que amb més coneixements tindran un futur més prometedor en el món laboral i personal. Aquest curs han portat a terme un projecte en què els mateixos alumnes han hagut de desenvolupar aplicacions per a mòbils, i l´èxit ha estat evident entre els estudiants, que s´han començat a interessar per adquirir més coneixements i pensar en què els agradaria fer en el futur.

Ramon Fontanet ha dissenyat una aplicació per deixar de fumar; una iniciativa que ha cridat l´atenció d´Althaia, que l´utilitzarà per donar a conèixer els riscos del tabaquisme. «Em portava malament, i el meu comportament era desagradable. Fins i tot, no m´aguantava a mi mateix», recorda. A l´inici, la seva mare no les tenia totes, amb el centre, però ell va veure que hi rebia una atenció més personalitzada i que podia ser bo per reconduir els seus estudis. I ha estat així. «Ara m´interessa estudiar, perquè he vist que amb més coneixements puc assolir els objectius que em marqui. Abans, m´era exactament igual tot», afegeix Fontanet.

L´aplicació que ha desenvolupat és una calculadora en què l´usuari indica la quantitat de tabac que consumeix i l´aplicació assenyala el cost que significa en una setmana, un mes i un any. A part, hi ha mètodes per anar reduint el consum de tabac fins a deixar-ne de fumar. «Vaig dissenyar aquesta aplicació perquè jo abans fumava molt. És cert que encara fumo, però ho vaig deixant de mica en mica», afirma Fontanet. A través de contactes de responsables del centre amb especialistes d´Althaia, s´ha aconseguit una col·laboració per a aquesta aplicació. La fundació sanitària s´ha encarregat d´elaborar el contingut mèdic sobre el perill del tabaquisme i com anar deixant l´addicció al tabac.
El nou mètode d´aprenentatge i la introducció de les noves tecnologies com a fil conductor de la tasca pedagògica requereix fer una petita revolució a les aules i reconfigurar la forma de portar a terme les classes. Els alumnes que estan immersos en la iniciativa es divideixen en quatre grups, i cada un té un líder, que es reuneix amb d´altres per dissenyar les tasques i distribuir la feina. A la Unitat d´Escolarització La Clau hi ha uns 30 adolescents procedents d´instituts, i set estan involucrats en el projecte de desenvolupament d´aplicacions.

Relació amb l´exterior

A part d´Althaia, hi ha empreses que s´han interessat per les aplicacions que desenvolupen aquests joves, i un centre esportiu de Terrassa i un altre de tatuatges de Sabadell ja han contactat amb La Clau. Isaac Aureli, un dels docents que ha impulsat el projecte, apunta que s´ha apostat per la iniciativa perquè «és una forma de treball molt transversal, ja que, per acabar assolint els objectius, s´han de tocar matèries com la llengua, les ciències socials i la lògica matemàtica, per exemple».

Els professors de La Clau estan satisfets pels contactes amb empreses de l´exterior i pel ressò de la iniciativa. Creuen que els està situant com un centre de referència en el seu camp, i cada cop més pares estan interessats amb els seus mètodes pedagògics.

Alejandro Nelson, de 16 anys, és un altre alumne immers en el desenvolupament d´aplicacions, i ell ha dissenyat un joc en què l´usuari s´endinsa en una història i ha d´anar prenent decisions fins arribar al final. «Vaig arribar aquí sense tenir clar què faria. Ja tenia coneixements d´informàtica, però aquí he fet programació i m´ha agradat molt, i per això vull fer un cicle formatiu d´informàtica. Ara sé què vull fer amb el meu futur».

Altres alumnes que van venir amb notes suspeses tornaran el curs que ve a l´institut d´origen per l´evolució favorable durant els darrers mesos. A La Clau han demostrat que amb nous mètodes d´aprenentatge es poden motivar molt més els estudiants.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook
Enllaços recomanats: Premis cinema