Suspensos. Les notes de Ramon Fontanet, de 14 anys, destacaven per no arribar al suficient el curs anterior. Els docents de la Unitat d´Escolarització Compartida La Clau, de Manresa, li han aconseguit despertar l´interès pels estudis gràcies a un projecte en què els mateixos alumnes han hagut de desenvolupar aplicacions per a telèfons mòbils. El cas de Fontanet no és únic, i els responsables del centre posen èmfasi en el fet que el nou sistema d´aprenentatge està aconseguint reconduir la trajectòria acadèmica de joves gens interessats en els estudis i que ho suspenen gairebé tot.

A La Clau hi van estudiants que el departament d´Ensenyament considera que és millor reubicar pel baix rendiment escolar. Els docents tenen la difícil missió de despertar l´interès dels alumnes pels estudis i que prenguin consciència que amb més coneixements tindran un futur més prometedor en el món laboral i personal. Aquest curs han portat a terme un projecte en què els mateixos alumnes han hagut de desenvolupar aplicacions per a mòbils, i l´èxit ha estat evident entre els estudiants, que s´han començat a interessar per adquirir més coneixements i pensar en què els agradaria fer en el futur.

Ramon Fontanet ha dissenyat una aplicació per deixar de fumar; una iniciativa que ha cridat l´atenció d´Althaia, que l´utilitzarà per donar a conèixer els riscos del tabaquisme. «Em portava malament, i el meu comportament era desagradable. Fins i tot, no m´aguantava a mi mateix», recorda. A l´inici, la seva mare no les tenia totes, amb el centre, però ell va veure que hi rebia una atenció més personalitzada i que podia ser bo per reconduir els seus estudis. I ha estat així. «Ara m´interessa estudiar, perquè he vist que amb més coneixements puc assolir els objectius que em marqui. Abans, m´era exactament igual tot», afegeix Fontanet.

L´aplicació que ha desenvolupat és una calculadora en què l´usuari indica la quantitat de tabac que consumeix i l´aplicació assenyala el cost que significa en una setmana, un mes i un any. A part, hi ha mètodes per anar reduint el consum de tabac fins a deixar-ne de fumar. «Vaig dissenyar aquesta aplicació perquè jo abans fumava molt. És cert que encara fumo, però ho vaig deixant de mica en mica», afirma Fontanet. A través de contactes de responsables del centre amb especialistes d´Althaia, s´ha aconseguit una col·laboració per a aquesta aplicació. La fundació sanitària s´ha encarregat d´elaborar el contingut mèdic sobre el perill del tabaquisme i com anar deixant l´addicció al tabac.

El nou mètode d´aprenentatge i la introducció de les noves tecnologies com a fil conductor de la tasca pedagògica requereix fer una petita revolució a les aules i reconfigurar la forma de portar a terme les classes. Els alumnes que estan immersos en la iniciativa es divideixen en quatre grups, i cada un té un líder, que es reuneix amb d´altres per dissenyar les tasques i distribuir la feina. A la Unitat d´Escolarització La Clau hi ha uns 30 adolescents procedents d´instituts, i set estan involucrats en el projecte de desenvolupament d´aplicacions.

Relació amb l´exterior

A part d´Althaia, hi ha empreses que s´han interessat per les aplicacions que desenvolupen aquests joves, i un centre esportiu de Terrassa i un altre de tatuatges de Sabadell ja han contactat amb La Clau. Isaac Aureli, un dels docents que ha impulsat el projecte, apunta que s´ha apostat per la iniciativa perquè «és una forma de treball molt transversal, ja que, per acabar assolint els objectius, s´han de tocar matèries com la llengua, les ciències socials i la lògica matemàtica, per exemple».

Els professors de La Clau estan satisfets pels contactes amb empreses de l´exterior i pel ressò de la iniciativa. Creuen que els està situant com un centre de referència en el seu camp, i cada cop més pares estan interessats amb els seus mètodes pedagògics.

Alejandro Nelson, de 16 anys, és un altre alumne immers en el desenvolupament d´aplicacions, i ell ha dissenyat un joc en què l´usuari s´endinsa en una història i ha d´anar prenent decisions fins arribar al final. «Vaig arribar aquí sense tenir clar què faria. Ja tenia coneixements d´informàtica, però aquí he fet programació i m´ha agradat molt, i per això vull fer un cicle formatiu d´informàtica. Ara sé què vull fer amb el meu futur».

Altres alumnes que van venir amb notes suspeses tornaran el curs que ve a l´institut d´origen per l´evolució favorable durant els darrers mesos. A La Clau han demostrat que amb nous mètodes d´aprenentatge es poden motivar molt més els estudiants.