Coincidint amb el Dia Mundial dels Drets del Consumidor, la Plataforma per la Llengua ha estrenat aquest dimecres una aplicació mòbil que permet valorar l´atenció oral, escrita i virtual d´establiments comercials en funció de l´ús que fan del català. S´anomena ´CatalApp´ i a través seu els usuaris podran ponderar i comentar l´ús del català que fan 1,5 milions de comerços i establiments geolocalitzats per l´aplicació als territoris de parla catalana, a partir dels que té indexats Google. L´app permetrà identificar i classificar els comerços en funció de la seva "responsabilitat lingüística" i orientar amb aquest criteri les opcions de consum dels usuaris. L´entitat confia l´eina contribuirà a fer que l´ús del català assoleixi els "llindars de normalitat" al comerços i altres àmbits de concurrència pública.

L´aplicació mòbil ´CatalApp´ és la darrera iniciativa de la Plataforma de la Llengua a favor de la normalització de l´ús social del català. L´objectiu, segons han exposat avui els responsables de l´entitat, és contribuir a millorar l´ús del català en l´atenció oral, escrita i virtual dels establiments comercials i en altres serveis de concurrència pública (hospitals, biblioteques, etc.).

Actualment, segons estudis lingüístics recents en l´àmbit del comerç, l´ús del català està "per sota dels llindars de la normalitat", diu la Plataforma per la Llengua. Especialment a les demarcacions de Barcelona i Tarragona "només" el 56% dels comerços tenen la retolació informativa en català (quan és un requisit legal, subratlla l´entitat) i tan sols el 40% atenen en català. A Girona i Lleida les dades són substancialment més altes, superant el 80% dels comerços en els dos aspectes.

La directora de la Plataforma per la Llengua, Neus Mestres, considera que l´aplicació pot tenir dues virtuts. D´una banda, "reconèixer i felicitar" aquells establiments que ho fan bé, cosa que que l´entitat es planteja "fer públic" més enllà d´aquest entorn digital. Però, de l´altra, l´app pot ser una eina de pressió per als establiments que "no ho fan bé", diu Mestres.

"Permet que aquests comerços puguin adaptar-se i fer un canvi cap a atendre en català. Si el mercat ho demana, si els ciutadans demanen ser atesos en català", confia la directora, els establiments reaccionaran.

Un ´trip advisor´ lingüístic´

Quant a la idiosincràsia de l´aplicació, Neus Mestres no ha tingut a comparar la funció de 'CatalApp' amb un Trip advisor -la popular web de ressenyes i recomanacions d´hoteleria i restauració- de tipus lingüístic. "De la mateixa manera que allà hi pots valorar la qualitat del menjar, de l´atenció o els lavabos, amb la nostra aplicació pots valorar si t´atenen o no en català".

L´aplicació s´ha activat aquest dimecres i es pot descarregar tant pel sistema operatiu d´Android com Ios. Els usuaris s´han de registrar amb les seves dades personals abans d´accedir a un registre d´1,5 milions de comerços i establiments (els que té indexats Google en l´actualitat als territoris de parla catalana) geolocalitzats.

El funcionament és "senzill i intuïtiu" i permet valorar d´una banda l´atenció oral, la informació escrita del local i també la que està disponible al seu web i/o altres comunicacions virtuals. Els usuaris poden ponderar en una escala el seu nivell de satisfacció (però no la "correcció" lingüística de l´ús de la llengua, en cas que l´establiment l´utilitzi).

A més, també es poden fer comentaris sobre els establiments, sota una política d´ús que no permet la desconsideració o l´insult, segons han remarcat des de l´entitat. A més, amb les valoracions particulars s´estableix un rànquing general dels comerços en funció de la seva "responsabilitat lingüística".