A Benín, una excolònia francesa situada entre el Togo i Nigèria, la distribució il·legal de combustible és una font important d'ocupació. El contraban de benzina, però, és un llast per a l'estat, que deixa d'ingressar més de 200 milions d'euros l'any. Essence du Bénin, que el programa 30 minuts estrena aquesta nit, s'endinsa en aquest vast entramat del tràfic il·legal de benzina nigeriana (essence, en francès) a Benín. Nigèria és el principal país productor de petroli a l'Àfrica i Benín no pot fer front a la competència del preu del combustible nigerià. Arran d'això, la majoria de benzineres benineses han tancat. Des de fa quatre dècades, els traficants beninesos s'han enriquit gràcies al negoci del contraban de benzina nigeriana per tot el territori de Benín.

Dones, discapacitats, joves universitaris i fins i tot nens depenen d'aquesta activitat, ja que és una de les poques alternatives laborals de què disposen per mantenir les seves famílies. Benín registra una taxa de pobresa elevada, que va superar l'any 2011 el 50 %, segons dades del Banc Mundial. Més de la meitat de la població viu amb menys d'un dòlar el dia.

Els beninesos s'exposen, a més, al perill de les explosions provocades per algun petit accident i que han causat centenars de morts els últims anys, com també als gasos nocius que desprèn la benzina, amb conseqüències nefastes per a la salut. Els tentacles de la xarxa dels contrabandistes s'infiltren en tots els racons d'una societat beninesa que, per si sola, no pot fer front a una problemàtica que s'estén fins més enllà de les seves fronteres.