Coincidint amb la celebració dels Jocs Olímpics de Rio de Janeiro, la Cambridge University Press ha presentat un estudi que demostra que el llenguatge periodístic emprat en la cobertura de les diferents disciplines esportives canvia segons si es tracta de la versió femenina o de la masculina. En concret, ajuda a menystenir l'esforç de les esportistes i restar importància a la seva participació en el món de l'esport.

L'estudi analitza més de 160 paraules prenent les dades del Cambrigde English Corpus i l'Sports Corpus. Aquestes bases de dades contenen informació de bilions de paraules utilitzades en una gran gamma de mitjans de comunicació.

Les dades

El treball detalla que es parla molt menys de les disciplines femenines que de les masculines. Mentre que en altres tipus d'informació, la paraula "home" s'empra el doble de vegades que "dona", en esports les dades augmenten fins al triple.

En canvi, sí que s'esmenta més el terme "dona" per indicar que es tracta de la disciplina femenina, mentre que en la masculina no se sol mencionar. Si es parla d'"atletisme" s'entén que és "atletisme masculí", mentre que per indicar que és la disciplina femenina sí que s'ha d'especificar. També se solen infantilitzar les dones tractant-les de "noies", mentre que en els esports masculins se sol parlar d'"homes".

Els mitjans també tenen tendència a focalitzar molt la vida extraesportiva i personal de les esportistes. Els adjectius més emprats per descriure-les són "embarassada", "casada", "soltera" o "gran", mentre que en homes són "ràpid", "fort", "gran", "real" o "genial". L'aparença física de les dones també és un tema recurrent.

No són pocs els titulars que les darreres setmanes sexualitzaven les dones que participen en els Jocs i han causat polèmiques, però tal com demostra l'estudi, darrere d'això hi ha formes de masclisme que no criden tant l'atenció, però que contribueixen a desprestigiar l'esport femení.