Les publicacions agrupades en la Federació d'associacions d'editors de premsa, revistes i mitjans digitals en català van tenir durant el 2015 un volum de negoci de 48,8 milions d'euros, fet que suposa el 2,4 % més que el 2014, segons el Llibre Blanc de les Revistes i la Premsa en Català.

En un acte celebrat ahir al Palau Robert, el sociòleg i autor de l'estudi, Enric Yarza, acompanyat pel secretari de Comunicació del Govern, Miquel Gamisans, i pel president de l'Associació Catalana de la Premsa Comarcal (ACPC), Francesc Fàbregas, va donar a conèixer aquestes dades, a partir de l'anàlisi de 615 empreses.

Malgrat que els ingressos per difusió van baixar l'any passat l'1,3 %, van incrementar el 4 % els ingressos per publicitat i també els que provenen d'altres canals (14,4 %), i l'estudi destaca que "ara per ara, el conjunt de les publicacions viuen clarament del paper". En aquest punt, Francesc Fàbregas ha indicat que "la premsa de casa viu dels comerciants i del petit comerç de les localitats, que no aposten pel digital, i que saben que el retorn en aquest tipus de publicacions és molt important". Segons el seu parer, per tant, "el paper té vida per molt temps", i Yarza va apuntar que la "petita caiguda per difusió es compensa amb l'increment dels ingressos per publicitat".

El paper, per tant, segueix sent la base del negoci, "ja que representa el 95 % del volum de diners total". Les publicacions en paper van tenir un volum de negoci de 46,4 milions, fet que suposa un augment de l'1,56 % respecte a l'any anterior.

A l'entorn digital, els ingressos van ser de 2,4 milions, amb un augment del 22 % respecte de l'any anterior, a causa principalment de tres factors: "l'adaptació que els editors han fet dels continguts al nou model multiformat que requereixen les notícies (xarxes socials, tauletes o telèfons mòbils), l'actualització contínua de continguts, i l'augment en la contrac-tació de personal especialitzat per poder respondre als reptes d'aquest entorn digital". Sobre el nombre de treballadors, es va informar que el gruix de les publicacions de la federació ofereixen feina a 2.497 persones, cosa que significa un augment de l'1,5 % respecte al 2014.

Yarza, d'altra banda, va destacar que nou de cada deu lectors catalans de premsa ho són de publicacions de la federació, amb un perfil mitjà de persones de 25 a 54 anys (al 50 % homes i dones), d'estudis mitjans, de nivell econòmic mitjà-alt i que dediquen uns 26 minuts de lectura per publicació.

Pel que fa al futur, Yarza es va mostrar optimista tenint en compte les previsions que havien manifestat els enquestats respecte a aquest any.