L'Observatori del Discurs d'Odi als Mitjans assenyala en un estudi vuit portals digitals

? El Grup Barnils és l'impulsor de la iniciativa, que té el suport de l'Ajuntament de Barcelona

20.03.2017 | 23:56

L'Observatori del Discurs d'Odi als Mitjans va publicar ahir un primer estudi en què assenyala vuit portals digitals per difondre, promoure o justificar un «discurs d'odi» cap a determinats col·lectius, principalment la comunitat musulmana, la gitana i els estrangers.

L'estudi analitza 308 informacions d'entre el gener i el febrer en mitjans com Dolça Catalunya, La Gaceta, Ok Diario, Libertad Digital i Periodista Digital, i alerta que el 71% segueixen almenys una de les «estratègies de foment de l'odi» detectades. En són exemples els insults i injúries, la visibilització de l'origen, color de la pell i religió en informacions de delinqüència, o l'ús del «nosaltres» i «ells», en què els primers són la població autòctona blanca. L'observatori és una iniciativa del Grup Barnils amb el suport de l'Ajuntament de Barcelona.

«És necessari tallar d'arrel una possible contaminació d'aquestes pràctiques a d'altres mitjans més massius», alerta l'estudi en les conclusions. I és que si bé els mitjans analitzats són minoritaris des del punt de vista de les dades de tràfic (usuaris) a Internet, segons l'estudi almenys La Gaceta i Ok Diario tenen un impacte a les xarxes socials «gens menyspreable».

El criteri d'elecció de les vuit capçaleres digitals i no unes altres ha estat la seva presentació formal, en el sentit que s'assemblen a la premsa convencional i al fet que són mitjans generalistes.

En relació amb les «males pràctiques» detectades, l'observatori insta a «estar a sobre» d'aquests tipus de mitjans, a combatre els seus discursos i a evitar que es converteixin en banc de proves dels discursos excloents.


308 informacions analitzades

L'ànàlisi de 308 peces periodístiques, publicades entre el 9 de gener i el 9 de febrer, permet concloure, segons l'estudi, que els vuit portals contribueixen en diferents graus a fomentar el discurs d'odi a determinats col·lectius. En concret, els afectats pel racisme-xenofòbia, silamofòbia, gitanofòbia i catalanofòbia.

L'estudi assenyala vuit «estratègies» o recursos per «difondre, promoure o justificar el discurs d'odi». De les peces estudiades, el 71% en seguia almenys una. Les principals són els insults i injúries; la reproducció no crítica del discurs d'odi; la deslegitimació d'actors o accions que combaten el discurs de l'odi o defensen la no-discriminació; la tria de notícies d'arreu del món que confirmin els seus prejudicis o estereotips; la visibilització de l'origen, el color de la pell, l'ètnia, la cultura o la religió en informacions de delinqüència, entre d'altres.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook
Enllaços recomanats: Premis cinema