Dos anys després de la tragèdia de Germanwings, els familiars de les víctimes continuen mobilitzats. Què s'ha fet perquè no torni a passar una tragèdia similar? '30 minuts' ha parlat amb alguns dels parents de les persones traspassades, que expliquen en primera persona com van viure aquell moment, com el viuen ara i com treballen per intentar que un fet així no torni a passar. El programa parla amb experts, amb el fiscal de Marsella en aquell moment, i també amb el cap de la investigació de l'Agència Francesa d'Accidents Aeris, que va estar sobre el terreny i que un any més tard va donar a conèixer l'informe.

El divendres 24 de març ha fet dos anys de la tragèdia en què 149 persones van morir després que el copilot de l'avió va decidir estavellar-se contra els Alps. 51 de les víctimes eren de nacionalitat espanyola, la majoria catalans, i 72, alemanys. La resta, de fins a 15 nacionalitats diferents.

Un equip de TV3 que es va desplaçar al lloc de la tragèdia en el moment dels fets i que ha tornat en els homenatges que s'han fet al poble de Le Vernet en dues ocasions, el juliol del 2015 i el març del 2016, ha pogut parlar amb familiars d'algunes de les víctimes per explicar com van viure aquell tràgic moment, com el viuen ara i què esperen que passi. Han acompanyat una part de la junta de l'Associació d'Afectats del Vol Germanwings 9525 als Alps en la preparació del concert que oferiran el 25 de març a Barcelona per recordar els seus éssers estimats i també a Le Vernet, on descansen les restes no identificades de les víctimes, i que ara s'ha convertit en un lloc de pelegrinatge per als familiars. L'associació es va constituir immediatament després de la tragèdia i treballa perquè hi hagi canvis que evitin que això pugui tornar a passar.

S'explicarà la situació en normativa aèria, les indemnitzacions, el procés penal i el treball de l'Associació d'Afectats del Vol GWI 9525 als Alps.

Una radiografia de la situació actual, explicada des del sentiment, però amb la veu, també, d'experts que permeten conèixer una mica més el cas. I la transformació d'un poble, Le Vernet, amb només 120 habitants, el lloc habitat més proper al punt de l'impacte, que també ha quedat marcat per la tragèdia.

En el "30 minuts" "Cicatrius obertes" també es parla amb el cap de la investigació de l'informe que es va emetre un any després, on es recullen les recomanacions que calen per intentar que no torni a passar. També expliquen com van ser els últims minuts registrats per la caixa negra que es va trobar de l'avió. Entre les reflexions i recomanacions, l'Agència d'Investigació d'Accidents Aeris de França recomana a Alemanya que treballi per aconseguir un equilibri entre el secret mèdic i la protecció de la seguretat pública. Aquí, a Catalunya, s'ha creat una comissió de treball on es planteja que el sistema de baixes estigui informatitzat, i es puguin evitar casos com el de Germanwings. Aquest "30 minuts", a més, explica com està la situació en normativa aèria. Parla amb un pilot italià que ha escrit el llibre "Després de Germanwings, la vida del pilot de línia aèria", que fa una reflexió sobre la pressió que té el pilot en el moment actual. La majoria de les famílies catalanes ja han firmat les indemnitzacions amb Lufthansa, però no tots hi estan d'acord. Un grup de familiars volen que hi hagi responsabilitat judicial pel que qualifiquen d'assassinat i demanen a França que no s'aturi el procés penal, fins a arribar a saber tota la veritat del que va passar.

Un reportatge de Sion Biurrun i Kilian Soler.