n Els últims anys del franquisme a Barcelona són el teló de fons d' El día de mañana, la sèrie «generacional» del director Mariano Bar-roso basada en la novel·la homònima d'Ignacio Martínez de Pisón. Sis capítols de 50 minuts que s'emetran avui de cop a la plataforma de continguts de Movistar+, que adopten una estètica amb colors vius per explicar aquesta època «grisa» i «fosca», va explicar el director.

Rodada íntegrament a la capital catalana i a l'àrea metropolitana, la ficció televisiva es basa al voltant de personatges «clarobscurs» i de les seves relacions amb un protagonista encara més «desconcertant», Justo Gil, un migrant interpretat per Oriol Pla.

El repartiment, format també per Aura Garrido, Jesús Carroza i Karra Elejalde, va recordar que l'equip va començar a rodar el 16 d'octubre i va conviure amb els fets «convulsos» posteriors al referèndum de l'1 d'octubre. «Era curiós, a la sèrie estàvem matant Franco i el Parlament a punt de declarar la independència», va dir Pla, que va precisar que participar en un projecte amb «tants paral·lelismes» amb l'actualitat permet «posar un mirall» davant d'una història «que es va repetint». En aquest sentit, el director del muntatge va explicar que mentre rodaven escenes en què manifestants demanaven amnistia, a fora al carrer els repartien paperetes amb el lema « Llibertat presos polítics».

El projecte va néixer quan Bar-roso va rebre la proposta de Movistar+ i es va desenvolupar al llarg de 16 setmanes. El resultat és un projecte que comprimeix 12 anys d'història i intenta resoldre «qui és Justo Gil». «Tothom que s'hi relaciona veu una faceta diferent del protagonista, és un tipus que t'atrapa perquè el seu vessant més humà és adorable però moralment és qüestionable, i fins i tot deplorable», va dir Barroso.

En la mateixa línia, Pla va explicar que s'ha posat a la pell de Gil sense tenir la intenció de «salvar-lo» de la mirada crítica de l'espectador, que, malgrat això, gràcies al guió d'Alejandro Hernández, acaba «entenent» les seves accions.