El campus Manresa de la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC) ha destinat aquest any 2015 un pressupost de 149.660 euros a recerca i transferència de coneixement. Una part d´aquest import, 67.788,62 euros, es destina als nou projectes d´investigació que desenvoluparan equips integrats per personal docent i investigador d´UManresa. La resta de pressupost es dedicarà a les assignacions per a la realització de doctorats i al finançament de la participació del personal de la institució universitària en congressos i reunions científiques.

La inversió en recerca i transferència de coneixement és conseqüència de la transformació de les escoles universitàries en facultats a partir de la federació i la constitució de la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya. És en aquest marc que la Comissió de Recerca va fer una convocatòria oberta al personal docent i investigador perquè proposessin els seus projectes al voltant de la innovació docent i la recerca, que finalment van ser 10. D´aquests, el Comitè va decidir donar suport a vuit projectes i afegir-ne un de nou.

Els projectes de recerca aprovats i que estan en procés de planificació per iniciar l´activitat a partir de setembre tenen a veure amb totes les àrees d´expertesa del campus Manresa. En l´àmbit de l´educació, es desenvoluparà un projecte sobre experimentació i aprenentatge a partir de la posada en marxa del LAB_0-6 q, ubicat a l´edifici FUB2, a l'avinguda Bases de Manresa, 1.

En l´àmbit de les ciències de la salut, els projectes són ´Anàlisi de la marxa i la cursa en relació al cicle de la vida, les seves patologies i la pràctica esportiva´, ´Innovació docent en fisioteràpia neurocognitiva´, ´Barreres i contextos per a l´aplicació de la pràctica basada en l´evidència a la logopèdia: recomanacions per a l´orientació formativa´, ´Efectivitat de l´algoritme predictiu de les lesions del lligament creuat anterior´ i ´La salut de la comunitat de Manresa´.

Pel que fa a l´àmbit de l´economia i l´empresa, els projectes aprovats són ´Emprenedoria rural i familiar´ i el projecte titulat ´Anàlisi de polítiques sociosanitàries de prevenció i tractament de les fractures de fèmur en la gent gran´, també relacionat amb l'àmbit de les ciències de la salut.

Finalment, es durà a terme un projecte de recerca sobre la simulació com a eina formativa amb un enfocament transversal, aplicable tant al terreny de la salut, com al de l´empresa o l´educació. Es tracta, explica Xavier Gironès, director d´innovació docent i recerca d´UManresa, d´estudiar com la metodologia de la simulació ens serveix per crear realitats paral·leles que ajudin a fer una anàlisi i assajar respostes per a donar una millor resposta a problemes que la mateixa realitat ens planteja´. Alguns d´aquests projectes compten amb la implicació d´institucions de l´àmbit de la salut, com la Fundació Althaia, universitats com la de Barcelona, Toulouse o la Universitat Autònoma de Barcelona.

Moltes ganes d´investigar

Aquesta ha estat la primera convocatòria per a investigació que ha fet el campus Manresa de la UVic-UCC. Una convocatòria que ha permès constatar ´la gran actitud investigadora del personal docent de la institució´, explica Xavier Gironès. El director d´innovació docent i recerca destaca que el fet que UManresa ja disposi d´infraestructures en funcionament com la Clínica Universitària o el CISARC han facilitat un bon punt de partida a la investigació. Aquests equipaments, diu, ´han generat, al llarg del temps, moltes preguntes formulades des del contacte directe amb pacients, alumnes, persones, que han permès disposar d´una gran quantitat de dades que poden ser explotables científicament i que ens permetran generar un nou coneixement. Si a això hi afegim que hi ha una molt bona actitud per fer recerca entre els professionals, el resultat que obtenim ha estat el d´aquesta primera convocatòria, amb un bon nombre de propostes, la major part de les quals s´han aprovat per de la comissió de Recerca´.

A banda de la divulgació del coneixement que es farà dels treballs a través de congressos, reunions científiques, pòsters, ponències o elaboració de textos científics en revistes especialitzades, Gironès destaca l´impacte positiu que aquest treball tindrà tant en la societat com en l´alumnat de les diferents disciplines que s´imparteixen a UManresa, ja que la generació de coneixement per part del professorat revertirà en la qualitat de la docència i en la comunitat universitària.