http://www.umanresa.cat/

UManresa prova un qüestionari per avaluar l'experiència artística del públic davant d'un espectacle

Es posarà en pràctica per analitzar un cas de la Fira Mediterrània i de la Mostra de Cinema Religiós

16.11.2015 | 13:49
UManresa prova un qüestionari per avaluar l'experiència artística del públic davant d'un espectacle

La Direcció d´Innovació docent i Recerca del campus Manresa de la UVic-UCC ha creat un qüestionari per avaluar la percepció de l´experiència estètica del públic davant d´un espectacle escènic.

El qüestionari, que ja s´ha posat a prova a la darrera edició de la Fira Mediterrània i a la Mostra de Cinema Religiós de Manresa, vol servir com a eina per als creadors, que a partir dels resultats poden comprovar si han aconseguit provocar l´efecte que pretenien en el públic. La primera prova pilot ja ha donat alguns resultats significatius. L´objectiu dels investigadors és validar el qüestionari perquè es pugui utilitzar de forma científica.

La primera prova pilot del qüestionari s´ha dut a terme en tres espectacles de la Fira Mediterrània. Becaris d´UManresa van entrevistar una mostra del públic que va assistir-hi i els va fer 10 preguntes concretes que havien de valorar del 0 al 10. Se´ls demanava sobre el fil conductor, el missatge, el temps de realització, l´impacte i la sorpresa generades pel muntatge escènic o els estímuls i emocions que provocava, entre d´altres.

Segons Xavier Gironès, director de Recerca i Innovació Docent, ´el qüestionari no serveix per concloure si l´espectacle analitzat és millor o pitjor. Nosaltres volem saber, més enllà dels aplaudiments, els motius pels quals l´obra ha agradat tenint en compte els criteris estètics i la percepció que té el cervell d´una experiència estètica´. L´enquesta recull dades sobre les diferents percepcions segons l´hemisferi dret o esquerre del cervell. Això permet determinar, en el cas d´un espectacle, aquelles més lligades a la lògica o l´estructura o les que ho estan a la part més creativa o artística. Al final de l´enquesta, diu Gironès, ´podem arribar a saber que un espectacle de molt èxit pot ser molt creatiu i original, però que al mateix temps està poc estructurat´. Això, afegeix, pot servir de guia al creador de l´espectacle, en el cas que vulgui millorar aquells aspectes que no es corresponguin a la reacció que pretenia provocar.

Les dades que s´han extret d´una de les primeres enquestes realitzades donen com a resultat diferències de percepció entre homes i dones i constaten que hi ha espectacles les percepcions dels quals es polaritzen en un o altre dels dos hemisferis.

En aquests moments, el qüestionari encara s´ha de validar científicament. Això requereix la publicació en una revista científica a partir dels resultats que es vagin obtenint de les diferents proves pilot a les quals se sotmeti. A més d´eina per als creadors, ha de servir també per obtenir informació sobre el públic que assisteix a un espectacle.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook
Enllaços recomanats: Premis cinema