143 espectadors de la Mostra de Cinema Humanisme i Religió, organitzada per la Cova de Sant Ignasi de Manresa, han ajudat a avaluar l'experiència estètica de tres dels films projectats en aquesta primera edició responent una enquesta creada per la Direcció de Recerca i Innovació de la Fundació Universitària del Bages.

Aquesta enquesta, basada en conceptes bàsics de neurofisiologia, s'ha concebut com a eina perquè els creadors tinguin informació sobre si el seu espectacle provoca l'efecte que pretenien en el públic. Es tracta d'una experiència pionera que avalua tant la percepció d'un espectacle des del punt de vista de la lògica i l'estructura com des del vessant més creatiu i artístic.

A la Mostra de Cinema Humanisme i Religió es va analitzar l'experiència estètica davant dels films 'Francesco, juglar de Dios' (Roberto Rossellini), 'Los comulgantes' (Ingmar Bergman) i 'L'Evangeli segons Sant Mateu' (Pier Paolo Pasolini).

'Los comulgantes' és el film amb una millor percepció estètica dels tres analitzats, amb una valoració de 8,28 sobre 10. L'anàlisi de les dades recollides la situen com una pel·lícula 'rodona' , molt ben estructurada, que arriba i transmet per igual a homes i a dones i que té una forta càrrega visual capaç de transmetre tant a nivell emocional com a l'hora de transmetre un missatge transcendent. El segon film més ben valorat des del punt de vista de la percepció estètica és 'L'Evangeli segons Sant Mateu', amb una avaluació global de 7,89.

Les respostes a l'enquesta constaten que aquest últim és un film amb mancances en el 'tempo', en la capacitat de sorpresa i en la càrrega creativa i imaginativa. Finalment, pel que fa a 'Francesco, juglar de Dios', la valoració global ha estat de 6,68. La percepció del públic és que el film no destaca per la capacitat de sorprendre o d'estimular la creativitat i la imaginació.

Dades més enllà dels aplaudiments

L'enquesta permet anar més enllà de la percepció que poden tenir programadors i creadors sobre la percepció del seu espectacle a partir dels aplaudiments del públic. Així doncs, ofereix informació sobre el nivell d'estructura de l'experiència, la capacitat comunicativa i creadora del missatge, el nivell de transcendència artística global, l'ordenació temporal i lògica de l'experiència i la seva visió analítica i detallada.

Tots aquests aspectes estan relacionats amb l'hemisferi dret del cervell. L'enquesta analitza també la percepció tenint en compte l'hemisferi esquerre, que és més holístic i globalitzador i que avalua la capacitat d'incertesa estètica generada, la seva capacitat d'estimular la imaginació, la creativitat, les emocions i els sentiments, així com la satisfacció musical, estètica visual i holística d'un espectacle.

Totes les dades recollides s'han lliurat als organitzadors de la Mostra com una eina que els pot ser útil a l'hora de programar noves edicions d'aquesta activitat cultural. El qüestionari es va crear en el marc d'una primera prova pilot que es va desenvolupar durant la darrera edició de la Fira Mediterrània i posteriorment es va aprofitar per avaluar també la percepció estètica d'aquesta mostra cinematogràfica. El test s'ha de validar científicament a partir de la publicació de dades en revistes científiques.