Alumnes dels estudis d'Administració i Direcció d'Empreses (ADE) de la Facultat de Ciències Socials del Campus Manresa de la UVic-UCC estrenen el proper dijous, 16 de juny, a les 16h, al Casal de les Escodines, l'obra de teatre 'En marxa', que han escrit i produït ells mateixos.

L'espectacle forma part d'un treball que han dut a terme durant tot el curs acadèmic en el marc de l'assignatura Iniciativa empresarial, que s'imparteix durant el primer curs del grau en ADE. L'objectiu d'aquest treball és que els alumnes treballin competències relacionades amb l'emprenedoria i la innovació, com la creativitat, la gestió de projectes o el treball en equip. Aquesta és una de les innovacions que la Direcció de Recerca i Innovació (DIR) d'UManresa ha introduït al pla d'estudis del grau en ADE, que s'ha posat en marxa aquest curs 2015-2016. Les persones que assisteixin a l'espectacle pagaran seguint el mètode de la taquilla inversa i els beneficis que se n'obtinguin es destinaran a una obra social.

El procés de creació

Els alumnes han treballat en grups de quatre persones. Cada grup havia d'escriure una obra de teatre de mitja hora de durada amb l'únic requisit que la temàtica del guió fos l'emprenedoria. Un cop presentats els quatre guions se'ls va encarregar treballar en comissions per convertir-los en un de sol i preparar-ne la representació. Durant tot el procés, explica el responsable d'emprenedoria i professor de l'assignatura Iniciativa empresarial, Marc Bernadich, els alumnes han hagut de treballar tenint en compte les seves habilitats i distribuir-se els diferents rols: uns fan d'actors i d'altres s'han fet càrrec de l'escenografia i el suport digital de l'espectacle. Els alumnes han hagut també de treballar en grup per desenvolupar l'estratègia de màrqueting de l'espectacle, la logística o bé la part més artística que ha consistit en convertir quatre guions en un de sol.

Marc Bernadich explica que l'elaboració de l'obra de teatre 'des de zero fins a l'estrena ha obligat els alumnes a ser creatius, a treballar en equip, a improvisar i, finalment, els ha posat a prova a l'hora de presentar-se davant del públic'. Tots aquests aspectes seran claus en el desenvolupament de qualsevol projecte o empresa, diu el professor. Un dels objectius principals del treball és 'millorar l'autoconcepte dels alumnes. Veure que són capaços d'engegar un projecte, que és complex, de zero a cent, els fa pujar molt l'autoestima'. El resultat final ha estat del tot positiu, explica Bernadich, que assegura que la creació de l'espectacle 'ha servit molt per cohesionar l'equip'.

Innovar en el grau en ADE

Marc Bernadich ha explicat que l'obra de teatre forma part de les innovacions que s'han introduït al pla d'estudis d'ADE 'per treure l'alumne de la zona de confort i sacsejar-lo durant el seu procés d'aprenentatge'. A banda de la preparació de l'espectacle, el professorat i els alumnes han treballat amb l'app Kahoot, una eina gratuïta que s'utilitza principalment en dispositius mòbils per respondre qüestions sobre una temàtica concreta i que fomenta la relació entre professors i alumnes. Per les aules dels estudis també hi han passat psicòlegs per treballar qüestions relacionades amb les actituds que han de tenir els emprenedors davant d'un projecte empresarial o sobre com gestionar el fracàs quan les coses no surten com s'esperava. El grau en ADE incorpora també sessions de formació basades en la simulació de casos.