La Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC) ha augmentat un 9% el nombre de matriculats de nou accés en títols oficials aquest curs 2017-18, es tracta d'un 3% més d'alumnes respecte les mateixes dades del curs passat. Les matrícules totals en aquests graus de la UVic, UManresa, els màsters oficials i els doctorats de la UVic-UCC, el Campus Professional, els estudiants del Grau de Traducció, Interpretació i Llengües Aplicades ofert conjuntament per la UVic i la UOC, i els centres adscrits BAU, EADA i ESERP, el creixement s'ha mantingut en un 12% igual que l'any passat.

Aquestes són les dades de la matrícula del curs 2017-2018 que el rector de la UVic-UCC, Jordi Montaña, ha presentat aquest migdia en una roda de premsa en format dinar, al laboratori del gust de la UVic. Segons Montaña el creixement d'aquest any és "especialment significatiu si tenim en compte la baixada de la demanda universitària global i perquè ens demostra que les novetats que hem ofert han resultat atractives". Per tot això, ha assegurat que la matrícula d'aquest curs 2017-2018 la tercera que es fa conjuntament com a UVic-UCC, "ens fa ser optimistes perquè es consolida l'espai de coneixement al centre de Catalunya".El primer curs de Medicina en marxa

En aquest primer curs que s'imparteix ha tingut 87 matriculats, un 86% són dels Països Catalans i Andorra i la resta provenen de la resta de l'estat espanyol i de l'estranger, un 75% són noies i el 25% restant són nois i tots ells han accedit al grau per sistema d'accés de preinscripció universitària pública. El director general de la Fundació d'Estudis Superiors en Ciències de la Salut (FESS), Joan Guanyabens, ha explicat que estan "enormement satisfets de l'inici de curs" i de la incorporació dels alumnes i dels professors al projecte. A més, també ha anunciat que a finals d'any ja estarà en funcionament el laboratori de dissecció anatòmica que permetrà oferir el servei de donació de cossos a la Catalunya central.Els màsters universitaris creixen gràcies a les propostes d'educació

A banda del grau de Medicina, Montaña també ha volgut destacar el creixement de la matrícula dels màsters universitaris que ofereix la UVic-UCC. Aquest creixement es deu, sobretot, a la consolidació d'algunes propostes formatives d'educació com el màster de Pedagogia Montessori de 0 a 6 anys, l'únic de l'estat amb el reconeixement internacional de l'Associació Montessori, o el d'Innovació en Didàctiques Específiques i la bona acceptació de màsters nous com el de Millora dels Ensenyaments de l'Educació Infantil i Primària. Es tracta d'una prova pilot feta amb el departament d'Ensenyament i la UOC en que s'estan formant a 95 mestres de la zona de la Catalunya central per promoure un desenvolupament professional del professorat i orientar el treball a l'aula cap al desenvolupament d'experiències d'aprenentatge basades en la realitat dels alumnes. A més, de l'àmbit científic, es consolida el màster d'Anàlisi en Dades Òmiques i de l'àmbit de salut el Màster en Atenció Pal·liativa a Persones amb Malalties Avançades que com cada any, ha omplert totes les places ofertades.

Campus UVic

La UVic compta aquest curs amb 1.059 alumnes, 12 menys que el curs anterior. El descens, menor al que es va registrar l'any passat, respon a dos motius. En primer lloc, a la limitació voluntària d'estudiants de nou accés al Grau de Fisioteràpia que es va iniciar l'any passat per assegurar una bona atenció i seguiment pedagògic. Per altra banda, aquest any s'estan extingint fins a 5 graus que ja no admeten alumnes nous. Tot plegat, però, ha quedat compensat per la bona matrícula de CAFE, Psicologia, Infermeria o la nova Enginyeria de l'Automoció que han omplert totes les places. Aquesta darrera titulació s'ha estrenat aquest curs omplint totes les places, compta amb 42 matrícules, i s'imparteix al campus de Granollers.

El nombre de matrícules en primera preferència ha estat, enguany, del 79% una xifra molt similar al 80% del curs passat. Si ens ho mirem per facultats, la d'Educació, Traducció i Ciències Humanes (FETCH) representa el 35% del total de la matrícula de nou accés, sense tenir en compte el grau de TILA, i és la que registra més alumnes nous matriculats. La matrícula de CAFE ha crescut un 22% i ha cobert totes les places igual que Psicologia i Educació Social. La Facultat d'Empresa i Comunicació (FEC), de la seva banda, representa el 15% de la matrícula de nou accés amb un increment del 44% de la matrícula dels estudis d'ADE.

La Facultat de Ciències de la Salut i el Benestar (FCSB) representa el 31% de la matrícula de nou accés global. Fisioteràpia i Infermeria han cobert totes les places i Nutrició Humana i Dietètica manté el fort creixement de l'any passat amb 48 matrícules. La presència d'estudiants internacionals cursant un grau en aquesta Facultat és elevada, tot i que menys que l'any passat, sobretot provinents de França. Finalment, la Facultat de Ciències i Tecnologia (FCT) aporta un 19% de la matrícula de nou accés a la UVic, un percentatge més elevat que fa un any gràcies al fort increment de la matrícula de Multimèdia i a l'èxit de l'Enginyeria de l'Automoció que ha sabut remuntar el descens en la demanda global d'enginyeries.

Perfil dels nous alumnes

Si ens fixem en el perfil d'aquests nous alumnes de la UVic, veiem que són bàsicament dones, un 57% respecte al 43% d'homes. Només a la Facultat de Ciències i Tecnologia hi ha més nois. Pel que fa a la procedència geogràfica, el 22% provenen d'Osona, el 14% del Vallès Oriental, el 9% del Barcelonès i el 6% del Bages. Pel que fa a les vies d'accés, els alumnes, majoritàriament, venen de fer les PAU (53%) però creix una mica els estudiants que comencen un grau després d'haver fet un cicle formatiu de grau superior.

Campus UManresa

El campus Manresa ha matriculat, aquest curs, un total de 484 nous alumnes, un 16,6% més que fa un any. És el tercer any consecutiu que augmenta el nombre de nous accessos i consolida així la tendència de creixement iniciada amb la federació a la UVic-UCC, el 2014. Les noves incorporacions augmenten a totes dues facultats, tant a la de Ciències de la Salut (amb un 15% més) com a la de Ciències Socials (amb un 28% més). Per estudis, destaquen el nou grau semipresencial en Logopèdia, amb un creixement de noves matrícules del 93%; ADE, amb un 40%; i Infermeria, amb un 28%. Podologia s'afegeix a Fisioteràpia com a titulació atractiva per als estudiants internacionals. Aquest curs, els alumnes estrangers de nou accés sumen el 62% del total a Fisioteràpia i el 30% a Podologia. Els estudis de Fisioteràpia i Infermeria han cobert totes les places ofertades de primer curs.

Distribuïts en 6 titulacions i un doble grau, UManresa compta, aquest curs 2017-2018, amb un total de 1.608 alumnes matriculats, una xifra que suposa un increment del 8,7% en relació a l'anterior. Els creixements més notables en xifres absolutes s'han registrat als estudis de Fisioteràpia i Logopèdia. Per facultats, l'alumnat es concentra majoritàriament a la de Ciències de la Salut, amb un 87% del total, mentre que la de Ciències Socials, n'acull un 13%.

Perfil dels nous alumnes

Un 71% dels nous estudiants matriculats a UManresa són dones. El col·lectiu femení es concentra de forma majoritària a les titulacions de Logopèdia (amb un 91% de dones) i Educació Infantil (amb un 94%). Els homes només són majoria entre els alumnes de nou accés als estudis d'ADE, on sumen el 61%.

En general, la incorporació a la universitat es fa a partir del batxillerat i les PAU (en un 54%) o d'un cicle formatiu de grau superior (en un 24%). Només és diferent al nou grau semipresencial en Logopèdia on un 50% accedeixen als estudis amb titulacions universitàries prèvies. També és destacable que, en aquests estudis, un 70% dels nous alumnes opta per vies lentes, amb matrícules inferiors als 30 crèdits anuals.

Un 30% dels nous estudiants de la Facultat de Ciències de la Salut de Manresa són de fora de l'Estat Espanyol i han optat de manera prioritària pels estudis de Fisioteràpia i Podologia. Provenen majoritàriament de França i, també, d'Itàlia i Andorra. A més, també, hi ha alumnes d'altres comunitats de l'Estat. Els trobem als estudis de salut i d'Educació infantil i vénen de Balears, País Basc, País Valencià, La Rioja, Canàries, Andalusia, Castella i Aragó.

Projectes estratègics UVic-UCC

En l'apartat de presentació dels projectes estratègics de la UVic-UCC, el director general de la Fundació Universitària Balmes (FUBalmes) Joan Turró ha destacat que el creixement de les matrícules demostra que "la federació funciona bé" i que s'està convertint en una "universitat de campus territorial" amb una economia sanejada. Segons Turró, l'equilibri pressupostari que presenta la institució ha permès "no frenar el creixement i sortir de la crisi amb estabilitat financera". Entre les apostes estratègiques, el director general ha explicat la digitalització de la universitat i ha destacat els 20.000 alumnes que s'han matriculat en algun dels 5 MOOC que ha ofert la UVic-UCC.

El director general de la Fundació Universitària del Bages (FUBages), Valentí Martínez, ha desglossat els projectes estratègics de la institució entre els quals destaca l'aposta del campus Manresa per la simulació com a mètode d'aprenentatge a través d'oferir un màster universitari en aquest àmbit, acollir l'activitat de simulació del grau en Medicina, incorporar la simulació en tota l'activitat formativa o desenvolupar la càtedra de simulació i seguretat del pacient. En aquest sentit, també és destacable l'organització del Congrés estatal de la Sociedad Española de Simulación y Seguridad del Paciente que se celebrarà el proper mes d'abril a Manresa. D'altra banda, Martínez ha anunciat que el Campus Professional impartirà, a Manresa, dos cicles formatius de grau superior nous de l'àmbit d'educació i de gestió empresarial i ha presentat el nou edifici FUB3 que permet ampliar quasi 3.000 metres quadrats els espais de formació teoricopràctica per a Ciències de la Salut ja que una part dels que actualment es troben a la Clínica Universitària s'adequaran per acollir activitat docent de simulació del grau en Medicina.