Les declaracions del director general de Transports de la Generalitat de Catalunya, Ricard Font, fetes divendres passat a Regió 7, on afirmava que el projecte de l'Eix Transversal Ferroviari (ETF) s'aparca, comencen a portar cua a l'Anoia.

El PSC va reaccionar així a l'anunci de Font: "estem a favor d'un projecte que busca situar Igualada en el mapa, atraure inversions econòmiques i a la vegada millorar la connexió en transport públic de l'Anoia amb Barcelona".

El diputat socialista Roberto Labandera, va condemnar la decisió del govern català de paralitzar aquesta infraestructura: "és un fre al desenvolupament del país i d'alguns territoris com l'Anoia, amb greus problemes econòmics i d'ocupació previs a la crisi". Segons ell, CIU mai va voler l'ETF i ara que és al govern congela del tot el que considera "una obra estratègica pel país, una inversió a llarg termini que s'ha de fer per fases".

Des del PSC també demanen la "connexió de l'Anoia al corredor mediterrani" i més inversions: "Després de la caiguda dels pressupostos del 2012 a l'Anoia, ara CiU decideix congelar les esperances i les expectatives de futur de la gent de l'Anoia".

Un cop dur

La congelació d'un projecte que havia de veure la llum el 2020 i donar resposta a una demanda històrica dels partits i la societat civil anoienca, millorant la connexió entre Igualada i Barcelona, és un cop dur. En motiu de la crisi era previsible aturar-ne el ritme, com en altres infraestructures, però no aparcar-ne l'execució.

"Vam veure l'Eix molt bé, era un projecte molt ben presentat i amb tothom a favor, així que aquesta notícia ens deixa freds, no indiferents", destaca Josep Vila, president de l'Associació d'Amics del Tren. Vila recorda que el seu pare ja va haver de lluitar per mantenir el popular carrilet fa dècades, i que ara "s'haurà de tornar a batallar i pressionar els partits polítics".

El dissenyador Pep Valls, un dels igualadins que va encapçalar la campanya per un tren directe entre Igualada i Barcelona, un trajecte que ara dura una hora i quaranta minuts, reconeix que la paralització és una mala notícia per a l'Anoia, ja sigui definitiva o no.

Ara bé, Valls recorda que ell sempre ha estat partidari d'una "actuació a dues velocitats", perquè a banda de l'eix es millorés la connectivitat a curt termini. "L'argument era esperar fins al 2020. Fa anys que calen alternatives i inversió per millorar l'actual tren", conclou.