La línia de tren entre Martorell i Tarragona celebra els 150 anys de l'entrada en funcionament. La seva estrena va suposar un pas històric per al Baix Llobregat Nord i sobretot per a l'economia del Penedès i el Tarragonès, on les empreses van poder gaudir de nous camins de negocis i exportació. Els sectors vitivinícola i agrari van ser dels més beneficiats, ja que de cop i volta tenien accés als ports de Barcelona i Tarragona. Mentrestant, en l'àmbit social, els ciutadans es familiaritzaven tímidament amb un mitjà de transport que acabaria sent indispensable un segle i mig més tard. Per realçar la importància d'aquest tram, aquesta setmana s'organitzen diversos actes commemoratius.

Al llarg dels més de 73 quilòmetres de la nova línia, al principi només hi circulaven dos trens cada dia amb locomotora de vapor cap a Martorell i dos més cap a Tarragona, si bé el mateix estiu del 1865 se'n va incrementar tímidament la freqüència. El pes econòmic i social que la línia de Martorell a Tarragona va tenir al principi, però, va anar disminuint a partir del 1881, quan van entrar en funcionament les vies de ferrocarril que uneixen Barcelona amb Tarragona a través de la costa, passant per Vilanova i la Geltrú. La pèrdua d'importància va ser progressiva amb el pas dels anys. Actualment, només hi ha una dotzena d'empreses, com Seat, que utilitzen la línia de tren entre Tarragona i Martorell per al transport de mercaderies. Reconeix que la majoria de companyies opten pel corredor de la costa, que els permet optimitzar el cost de les operacions.

En el moment de l'estrena, la línia entre Martorell i Tarragona tenia onze estacions, mentre que al cap de poc més de vint anys es va construir l'estació de Sant Vicenç de Calders (al Vendrell) i en ple segle XX es va aixecar un baixador a Lavern (a Subirats, a l'Alt Penedès). Per aquestes estacions diumenge vinent es farà un recorregut especial per commemorar el 150è aniversari de la línia de tren.