La lectura, la música, la dansa, l'expressió corporal, el moviment, el reconeixement del propi cos, la disciplina de l'assaig i de l'acció col·lectiva. Els alumnes dels dos grups de tercer d'ESO de l'institut Alexandre de Riquer de Calaf han aturat les classes diríem que convencionals per prendre part en un projecte de treball multidisciplinari, per a ells, i inèdit, per al centre: durant tota una setmana crearan un espectacle a partir de la lectura prèvia d'un llibre i divendres a partir de les 9 del vespre tenen la gran fita: una representació, oberta a tothom, del seu espectacle de dansa al teatre del Casal de Calaf, amb una platea amb capacitat per a més de 600 persones.

Aquest no és un treball més en el curs escolar de l'IES de Calaf. És una experiència que fins ara no s'havia portat a terme i que permet treballar de manera transversal pràcticament totes les assignatures d'una manera molt diferent de la de l'entorn de la classe.

Xevi Soler, professor de música i coordinador de 3r d'ESO a Calaf, explica que abans d'afrontar aquesta setmana d'assaig diari de 9 del matí a 2 del migdia, s'ha fet un treball previ de lectura a classe de la novel·la juvenil La porta dels tres panys, de Sònia Fernández-Vidal, que afronta la temàtica de la física quàntica des d'una perspectiva juvenil. El treball que els joves fan a l'escenari abasta la disciplina més artística, però els professors s'han encarregat de buscar activitats a les tardes que van des de la física, la matemàtica (han creat un joc d'enigmes que han de resoldre els alumnes) fins a la llengua.

Coneixent la història, els 43 alumnes de Calaf s'han posat en mans dels ballarins manresans Laura Bataller i Guillem Cirera, que són experts en el treball amb adolescents a través de les escoles de ball i de projectes educatius, però que s'estrenen en aquesta experiència de treballar al llarg d'una setmana amb els joves.

Bataller i Cirera tenen al cap un guió per a la interpretació a través del moviment i de les músiques triades de l'espectacle, però amb portes obertes perquè els alumnes puguin fer-hi també les seves aportacions.

Ahir, a l'escenari del teatre del Casal de Calaf, només en el segon dia de treball amb els joves, Bataller i Cirera insistien amb diferents dinàmiques, amb diferents grups, per fer que aquests joves, que són, majoritàriament, inexperts en la dansa i en l'escenificació, trobessin el moviment per expressar i per traslladar allò que fan al públic.

La pretensió, l'objectiu inicial, segons Xevi Soler, és que «experimentin en la cohesió de grup a través de la dansa, que s'expressin a través del cos, que es coneguin entre ells en aquesta exercici i que aprenguin a acceptar el cos que tenen en aquesta edat adolescent». I afegeix, «aquest és el treball de síntesi d'aquest curs, i hem fet una proposta perquè no sigui tan teòric, perquè treballin més en el camp de la creativitat i l'art».

L'experiència que ara comença ja ha permès, per exemple, integrar molt més «un jove que fa dos mesos que ha arribat d'Ucraïna, que pràcticament no parla català, però que es mou com els altres».