L'Ajuntament d'Igualada ha redactat un pla de prevenció de residus municipals per aconseguir que la generació anual de residus de la capital de l'Anoia es redueixi 1.400 tones respecte del volum actual, l'any 2020. L'any 2015 el conjunt de la ciutat va generar 20.500 tones i, amb l'aplicació de les mesures previstes al pla, s'espera baixar aquesta xifra fins a les 19.100 tones d'aquí a quatre anys. Del total de brossa generada, s'estima que aproximadament el 30% cor-respon a restes de menjar i restes vegetals de petita mida, el 10% a envasos lleugers, el 7,5% a fracció vegetal, el 7% a vidre, el 6,5% a cartró envàs, el 5% a tèxtils, el 4% a voluminosos, el 4% a paper i cartró no envàs, el 3,5% a tèxtils sanitaris i el 22,5% a altres elements.

A banda, segons es destaca en l'estudi inclòs en el pla, del total de tones generades a Igualada, el 25% correspon a recollida selectiva i gairebé el 75%, a la fracció resta. Això, segons el regidor Jordi Pont, «vol dir que tenim molta feina didàctica, de prevenció i de conscienciació per fer, ja que el contenidor de la fracció resta hauria de ser l'última opció per als ciutadans a l'hora de treure els residus que generen a la llar». Per això, apunta que «la redacció i implantació d'aquest pla és un pas molt important per part de l'Ajuntament a l'hora de millorar aquests percentatges».

Les accions d'aquest pla plantegen incidir en la primera etapa de la gestió de residus, la de la prevenció. El pla destaca tendències positives engegades els darrers anys pel que fa a la gestió de residus, com el servei de recollida de voluminosos a domicili o la campanyes d'actituds cíviques com «Tu ets el millor exemple».

En allò que afecta la fracció orgànica, es preveu millorar els circuits d'aprofitament d'excedents alimentaris procedents d'esdeveniments i del mercat municipal, fomentar la compra i consum responsable d'aliments i promoure l'autocompostatge a les escoles.

Pel que fa al paper i cartró, es proposa incrementar la reutilització de llibres de text a les escoles de la ciutat, fomentar els espais d'intercanvis de llibres, regular la producció de fullets i revistes publicitàries.