Els ajuntaments d'Olesa de Montserrat, Esparreguera, el Bruc, Collbató, Castellolí i Abrera han decidit unir-se per dissenyar accions conjuntes i manifesten la necessitat de millorar i consensuar el traçat que el ministeri de Foment planteja per al projecte d'ampliació de l'autovia A-2. Els sis ajuntaments lamenten la «manca de diàleg i de recerca de consens» per part del ministeri envers els municipis afectats, i falta d'informació.

La posició conjunta s'ha acordat en una trobada aquesta setmana entre l'alcaldessa d'Olesa, Pilar Puimedon; l'alcalde d'Espar-reguera, Eduard Rivas; el de Coll-bató, Miquel Solà; el del Bruc, Enric Canela; i el de Castellolí, Joan Serra. Volen reclamar que el traçat es dissenyi conjuntament amb Generalitat i ajuntaments, «que són els que veritablement coneixen el territori i els seus problemes reals».

Fa uns quants dies, el ministeri de Foment va presentar als ajuntaments el seu projecte d'ampliació de l'autovia, que el govern central vol convertir en una autopista de fins a 10 carrils en un tram de 35 quilòmetres, entre Igualada i Martorell. El projecte preveu que en alguns punts passarà de tenir dos carrils per sentit a tenir-ne tres, i dos més per a les entrades i sortides de l'autovia. Des del ministeri esperen poder començar les obres el 2020 i que estiguin enllestides el 2023.

Si bé tots sis ajuntaments veuen la necessitat de millorar alguns trams de l'autovia A-2, per la seva perillositat i manca de seguretat, també consideren important que aquest projecte tingui la participació directa dels municipis afectats per l'obra. Per aquesta raó, no entenen que el ministeri de Foment no hagi ofert, «i ni tan sols acceptat», aquesta col·laboració, que s'ha proposat des dels ajuntaments. Els sis alcaldes i alcaldesses també lamenten la «manca de sensibilitat ambiental i l'afectació urbana a barris consolidats» que comportaria el traçat planificat pel ministeri, i li retreuen que el projecte no tingui en compte la connectivitat entre municipis. També demanen especialment que es tinguin en compte les necessitats vinculades al transport públic, una qüestió que el projecte deixa totalment en l'oblit i que els alcaldes consideren que perjudica especialment els municipis més petits.

Per tot plegat els sis ajuntaments reclamen una nova diagnosi del traçat proposat per a l'ampliació de l'autovia A-2 entre Martorell i Igualada «pensant en el país però també tenint en compte el territori i els municipis». Per això demanen que el projecte es treballi a tres bandes (municipis, Generalitat i Govern central); i que s'atenguin les seves peticions i suggeriments abans de l'exposició pública del projecte. I és que volen fer aportacions «des de la col·laboració, i no des de les al·legacions».