Igualada ha donat el tret de sortida oficial aquest dimecres al vespre al curs escolar 2018/2019 amb una cerimònia d’obertura celebrat a la sala d'actes de l'Institut Pere Vives Vich, que enguany compleix mig segle de vida. L'esdeveniment serveix per inaugurar el curs i atorga una distinció al mèrit educatiu als professors i professores de primària i secundària que es jubilen alhora que, en aquest mateix curs, es commemoren 50 anys de la inauguració del centre d'educació secundària i batxillerat de la capital anoienca.

L'alcalde d'Igualada Marc Castells ha destacat l'esforç i dedicació que significa educar i ha volgut «posar en valor la tasca que fa tot el sector docent» abans de donar pas a l'entrega dels guardons amb la regidora d'ensenyament Patricia Illa, en el reconeixement a l'activitat educativa dels professors i professores que aquest any es jubilaran. L'acte ha comptat també amb una escena familiar on el cap de llista d'ERC Enric Conill ha volgut fer entrega de la distinció a la seva mare.

L'acte ha comptat amb la presència del doctor en Biologia i professor de genètica a la Universitat de Barcelona, el Dr David Bueno, qui ha ofert la conferència “Allò que li agrada aprendre al nostre cervell”.

Al llarg d'una presentació breu el Dr Bueno ha explicat algunes de les funcions que fan òrgans concrets del cervell en el procés d'aprendre i com hi influeixen. Ha distingit entre emoció -patró de conducta preconscient- que neix a l'amígdala i sentiment -allò que se'n desprèn de l'emoció després de ser analitzada-. Ha informat que «el nostre cervell descarta un aprenentatge buit d'emocions» perquè no hi ha possibilitat de retenció sense un vincle directe entre el que s'està aprenent i el que se sent en el moment d'estudiar-ho. Ha defensat el joc i el jugar com a marcs d'aprenentatge, des d'on aprendre a partir de la repetició, la millora de les tasques i la possibilitat de fer més complexes les normes del joc a mida que s'assoleixen coneixements. I de les sis emocions primàries que l'amígdala genera -por, ira, fàstic, tristesa, alegria, sorpresa, entre d'altres-, el professor ha subratllat la darrera com a la més idònia per ser present en el moment del jugar, d'aprendre. En paraules seves, «la sorpresa és una emoció que activa la major part de zones del cervell, entre elles el tàlem, un centre d'atenció que forma part dels circuits de motivació i que provoca la segregació de dopamines i endorfines, que són neurotransmissors de recompensa i per tant, estimulen les connexions neuronals, les sinapsis». Segons el Dr Bueno, aquest cicle d'estimulació a mig camí entre biològic i cultural és el que cal fer present en el procés d'aprenentatge perquè «la quantitat de connexions que tenen lloc en un moment marquen la diferència en l'eficiència. És inculcar l'aprendre a aprendre».

El record del professor Carlos Montes ha acompanyat la cerimònia

Enguany, la recent pèrdua per part del sector docent del company Carlos Montes a l'edat de 63 anys ha acompanyat la cerimònia d'obertura del curs escolar d'Igualada. Montes va ser professor de matemàtiques a Igualada durant més de 30 anys i havia estat director del centre del del 2003 al 2011. L'acte ha començat amb un minut de silenci en record de la seva figura, l'alcalde n'ha destacat la seva «professió vocacional» i l'actual director del centre Rafael Carmona l'ha homenatjat amb un emotiu i bonic parlament. Ha recordat el mosaic de qualitats professionals i humanes del professor, ha destacat les nombroses mostres de condol rebudes per companys de professió i també, d'exalumnes que en recordaven la seva habilitat docent i proximitat. Carmona ha tancat el parlament amb un «et recordarem sempre, Carlos».