Un any abans per assolir el límit del Pla estratègic per al desplegament d'infraestructures de recàr-rega per al vehicle elèctric a Catalunya 2016-2019 (PIRVEC), l'Institut Català d'energia (ICAEN) preveu una inversió total de 864.000 euros en estacions de recàrrega ràpida (EdRR) a tot el territori. Actualment hi ha a Catalunya un total 82 estacions EdRR actives. El Campus Anoia ha acollit recentment la Jornada del vehicle elèctric amb la presència de Miquel Àngel Escobar, en representació de l'ICAEN, i José Neftalí, com a representant de l'empresa d'instal·lacions elèctriques Simon.

El PIRVEC és un esforç més per desenvolupar un nou model econòmic i social per al parc motoritzat. D'una banda, busca reduir l'elevada dependència dels derivats del petroli, sobretot en el sector del transport, on un alt percentatge del seu cost -al voltant del 90%- es destina a les despeses del model. De l'altra, vol disminuir l'alta contaminació urbana i mediambiental, en pro d'incidir a reduir al màxim l'increment de temperatura del planeta.

El centenar d'estacions EdRR per a vehicles elèctrics que es preveu instal·lar des de l'IACEN se sumarà a les 400 estacions de recàrrega semiràpida (EdRs) i als 25.000 punts de recàrrega en els estacionaments habituals, també dits vinculants (PdRv), que el PIRVEC preveu tenir actius el 2019.

La diferència entre aquests tres punts de connexió a la xarxa elèctrica és la potència subministrada per la recàrrega, això és, la quantitat d'energia que es subministra al vehicle per unitat de temps. D'aquesta manera, per a una autonomia de 100 km, les estacions EdRR tarden 20 minuts a abastir-la, les EdRs demanen 60 minuts de connexió i d'acord amb la potència contractada de cada llar o equipament, un període de temps variable en els punts PdRv. En aquest sentit, una llar amb una potència contractada de 4,4kW pot aprofitar les hores nocturnes per a la recàrrega del vehicle, ja que és la franja de menor consum i també, la més econòmica.

Miquel Àngel Escobar va assenyalar que «l'any 2010 els vehicles elèctrics fabricats tenien una autonomia de 160 km i es recarregaven en estacions amb una potència de 23kWh. Per al 2020 es preveuen uns vehicles amb una autonomia de 600 km i unes estacions amb una potència de 80kWh». Malgrat els esforços, Escobar assumeix que al mercat del vehicle elèctric li falta molt camí per recórrer al Principat: «Noruega matricula un 40% de vehicles elèctrics, Islàndia un 14%, el conjunt de la UE arriba a un 2%, però Catalunya se situa en un 1%. Encara som molt lluny». Com a mesures pal·liatives per al model tradicional, la principal serà prohibir la circulació de vehicles més contaminants a partir de sancions que s'aplicaran amb l'escaneig de les matrícules.

Per la seva banda, José Neftalí va incidir en el fet que «al 2025 Noruega té prevista una producció del 100% de vehicles elèctrics, Holanda prohibirà la creació de nous vehicles convencionals i comenta que altres països del nord d'Europa i també la Xina deixaran de produir vehicles convencionals en breu». El membre de Simon també va subratllar l'increment anual del 50% en el nombre de matriculacions de vehicles elèctrics a l'Estat espanyol.

L'ICAEN ofereix incentius per dinamitzar el model, com la gratuïtat en els peatges i càrregues gratuïtes. Escobar va recomanar «complementar les llars amb fonts d'energia renovable, com la instal·lació de plaques solars, per reduir la despesa en la factura de la llum». Finalment, també va anunciar noves formes de pagament estàndard, amb la possibilitat de pagar via cel·lular i vincles amb les empreses subministradores dels navegadors dels vehicles perquè incorporin la xarxa de punts de recàrrega als mapes de navegació.