S'ha presentat a Martorell el primer vehicle de transport públic sense conductor. L'acte forma part d'una gira catalana organitzada per l'Associació de municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà (AMTU) i la Generalitat de Catalunya, on 8 consistoris han demanat ser seu de la presentació del primer bus autònom de Catalunya, batejat amb el nom d'ÈRICA, acrònim de les qualitats elèctric, revolucionari, intel·ligent, compartit i amable. L´ÈRICA és un bus elèctric, accessible, que funciona sense conductor i en el qual hi caben un total de 12 persones, 6 assegudes i 6 dretes. Catalunya ha estat el tercer país en comprovar-ne l'eficiència després d'EEUU i Austràlia.

En els parlaments de l'acte a Martorell hi han participat l'alcalde del municipi Xavier Fonollosa, el vicepresident de l´AMTU, Jaume Mauri, el president de l'empresa de transport urbà i interurbà Soler i Sauret, Joan Soler i el president i secretària de l'Associació de Veïns Torrent i Rodalies, Francisco Romero i Marisol Solís.

El vicepresident de l´AMTU ha presentat a l'ÈRICA com una «tecnologia del present, un nou concepte de mobilitat» i ha subratllat que «volem donar a conèixer el bus autònom al ciutadà i que el vegi proper, familiar». Jaume Mauri també ha comentat aspectes de la seva implementació. «Es tracta de línies de bus que han de complementar els circuits urbans existents. En una primera fase s'aplicarà en desplaçaments d'últim quilòmetre, de les estacions intermodals als punts finals de destinació. Aquesta millora, disminuirà les diferències d'accés entre centre urbà i àrees disseminades. Els busos llançadora seran així el pròleg del flexitransport, una nova modalitat que s'adaptarà als horaris de l'usuari. Es tracta d'un nou transport públic més sostenible, segur i flexible». I en relació a l'impacte sobre el treball, el vicepresident de l'AMTU ha volgut matisar que «si bé s'eliminarà la figura del conductor, aquest seguirà sent necessari per a l'atenció als usuaris, resoldre dubtes sobre les parades, el trajecte i millorar l'experiència dels passatgers».

Jaume Mauri ha conclòs que l'objectiu final del projecte busca posar de moda el transport públic, «cercar que els usuaris prefereixin escollir el transport públic i abandonin el transport privat». El president de Soler i Sauret ha refermat les declaracions de Mauri: «la contribució i la rellevància de la figura humana en el transport públic ha de persistir. Es substituirà la figura del conductor, però es crearà la d'una persona que donarà més valor al servei».

L´alcalde de Martorell ha celebrat el «tastet del que és futur» de la jornada, ha assenyalat que es tracta «d'una nova implementació de la Industrialització 4.0, amb un vehicle per al transport públic 100% elèctric, pensat per ser integrat en el teixit social, desenvolupar progrés i garantir millores mediambientals». Finalment, el president i la secretària de l'Associació de Veïns Torrent i Rodalies han agraït la invitació a l'acte com a representats de l'agrupació veïnal. Després del viatge inaugural, Marisol Solís ha declarat per aquest mitjà que «és una bona innovació per poder arribar de forma més còmoda a la biblioteca, al centre de salut o a altres equipaments, per complementar trams on ara el bus urbà no pot arribar». Per la seva part, Francisco Romero ha volgut demanar que s'apliqui primer en zones no carregades de massa transit i que l'accés a parades i vehicle sigui òptim per a la gent gran i amb dificultats de moviment.

En la gira de presentació hi participen 8 municipis: Sant Cugat, Terrassa, Sabadell, Girona (UdG), El Vendrell, Reus, Martorell i Vic. A Martorell, l'ÈRICA circularà fins el 21 d'octubre pel carrer Josep Vilar fins el divendres, de dos quarts d'11 a dos quarts de 2 i de les 3 a les 8. El cap de setmana, tan dissabte com diumenge s'hi podrà accedir de les 10 del matí a les 3 de la tarda. La següent i darrera parada de l'ÈRICA serà del 24 al 28 d'octubre a la Rambla de Vic, a la capital osonenca. Fins a data d'avui, més d'11700 persones ja han pujat a l'ÈRICA.

Alguns detalls sobre el funcionament de l'ÈRICA

L'ÈRICA és un bus autònom elèctric equipat amb bateries d'ió-liti, preparades per donar una autonomia de 14 hores a partir de la seva recàrrega. El seu accés per a persones amb mobilitat reduïda es gestiona amb un control que adapta l'alçada del vehicle a les necessitats de l'usuari. Per generar la ruta, l'ERICA està equipada amb el sistema LIDAR. En declaracions al Regió7, Marc Olivella i membre d'AMTU ha explicat que«a través del sistema làser del LIDAR que duu a la part superior l'ERICA fa una cartografia de l'entorn amb tots els possibles obstacles del recorregut. El mateix sistema és l'encarregat d'actuar com un radar quan es mou i calcula en tot moment, el bon seguiment de la ruta.

A més, a la part inferior del bus hi ha sis LIDARS més que gestionen la seguretat del vehicle i que escolten en tot moment l'entorn, com per exemple, l'aparició de nous elements en la ruta traçada». L'assistent als viatges i també membre de l'AMTU Vicent Martínez ha comentat que «té un radi de resposta a partir de 50mts i frenarà de forma més suau o seca, d'acord amb la proximitat d'un element sobtat quan aparegui». Segons Martínez, «es tracta d'un sistema de navegació que combina la cobertura GPS amb la lectura de l'entorn cartografiat via radar làser».