05 de març de 2019
05.03.2019
Regió7

La Diputació té a punt el gran camí de 300 quilòmetres a la vora dels rius

El pla director ja està acabat i ara és la Comissió d'Urbanisme qui l'ha d'aprovar inicialment per fer després les expropiacions i començar les obres

04.03.2019 | 23:40
Representació virtual del projecte a càrrec de Marc Castells

El projecte de les Vies Blaves que ha de suposar tenir arreglats 300 quilòmetres de camins a la vora del riu Llobregat i dels seus afluents, Cardener i Anoia, entra en la fase definitiva per poder-lo executar. Superada la redacció tècnica del Pla Director Urbanístic (PDU), ara ha de rebre l'aprovació inicial per part de la Comissió d'Urbanisme. Després s'iniciaran les expropiacions dels terrenys afectats i posteriorment la construcció de les instal·lacions que siguin necessàries. Entre d'altres, un pont penjant sobre el Llobregat, aigües avall de la presa de la Baells, que serà una de les obres més singulars.

Dur a terme el projecte té un pressupost de 60 milions d'euros, que el president de la Diputació de Barcelona, l'igualadí Marc Castells, va assegurar ahir que la corporació assumirà dins del seu pressupost ordinari en diversos exercicis. La Diputació de Barcelona disposa d'uns 1.000 milions anuals i aquest és un dels projectes més emblemàtics per al seu govern actual.

En la propera reunió de la Comissió d'Urbanisme de la Generalitat és previst que s'aprovi inicialment el PDU. Al mateix temps s'estan redactant projectes executius i s'estan preparant els d'expropiació de terrenys que queden afectats. El projecte manté els terminis que es van donar el 2016: tenir-lo a punt per al 2022.

Castells va presentar ahir al migdia, a Can Serra, seu de la Diputació a Barcelona, el PDU de les Vies Blaves. El projecte, que la corporació impulsa des del 2016, recuperarà les lleres del rius Llobregat, Anoia i Cardener i hi adequarà 300 quilòmetres de camins per a vianants i mitjans no motoritzats, com ara la bicicleta o el cavall. La pista que connecti tot els rius des de la capçalera fins a arribar al mar ha de tenir unes característiques de tres metres d'amplada i no podrà ser utilitzada per vehicles de motor. Aquesta amplada i les connexions que caldrà fer entre les diferents pistes actuals és el que fa necessàries les expropiacions.

Castells, que va tenir unes primeres paraules d'agraïment per al que era conseller de Territori i Sostenibilitat quan es van presentar la idea de les Vies Blaves, Josep Rull, va destacar que es tracta d'«un projecte pioner al sud d'Europa» per la seva envergadura, que «posa en valor la natura i el patrimoni de les comarques de Barcelona i vol ser motor d'atracció turística per a l'interior del país».

El president de la Diputació també va destacar la capacitat de les Vies Blaves de «connectar pobles i persones amb el nostre patrimoni cultural, gastronòmic i arquitectònic. Territoris que mai s'havien comunicat ara ho podran fer i municipis que han viscut d'esquena al riu deixaran de fer-ho». Les Vies Blaves permetran recuperar camins històrics i farà accessibles a la ciutadania espais naturals desconeguts.

 També permetrà realçar els actius patrimonials de la demarcació, ja que se'ls donaran més visibilitat. Entre d'altres, fonts de l'ens provincial citaven ahir alguns dels elements que es mostraran, com ara el conjunt monumental de Cardona (castell, nucli medieval i muntanya de sal), el projecte cultural i turístic Món Sant Benet (a Sant Fruitós de Bages) o el barri industrial del Rec d'Igualada, on hi ha hagut una important indústria adobera.

El projecte de les Vies Blaves inclou mesures pioneres en l'àmbit de la seguretat, com ara els 12 punts de senyalització activa que hi haurà al recorregut. S'instal·laran pals de seguretat que informin sobre el traçat de les vies, que és un sistema d'informació a la ciutadania únic a tot l'Estat. Tot el recorregut de les Vies Blaves, habilitat únicament per a vianants i vehicles no motoritzats, preveu punts d'accés als equips d'emergència en cas de necessitat.

Les Vies Blaves passaran per una seixantena de municipis, milloraran l'accessibilitat a 3 parcs naturals, 12 espais  naturals protegits i 8 espais turístics. Són camins del Berguedà, Bages, Baix Llobregat, Vallès Occidental i Barcelonès.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook