Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) farà el seu segon centre de control de la seva operativa a Martorell. Actualment, tota la gestió i control de la circulació de trens es fa des de la sala de Rubí. Segons ha pogut saber aquest diari, la instal·lació que es faci a Martorell tindrà unes característiques molt similars a les que té la de Rubí, però adaptada a les necessitats i especificitats de la línia Llobregat-Anoia.

FGC treballa des de fa mesos en la creació d'un nou centre operatiu suplementari al Centre Operatiu de Rubí (COR) que es va crear l'any 2004. El de Rubí és un dels centres de referència entre les empreses del sector. Si el de Rubí és el COR, el de Martorell serà el COM. Se situarà a l'estació de Martorell Enllaç. La primera actuació en aquest espai és la remodelació de la zona de vies, el que es coneix com a «platja de vies» dels Tallers de Martorell Enllaç a la línia Llobregat-Anoia. Aquestes obres, han de permetre rehabilitar les vies d'accessos als tallers i reordenar els diferents espais dels edificis que formen aquest centre de treball de Ferrocarrils. Per necessitats de l'empresa, a part de la zona de vies també s'intervé en les oficines, accessos i aules de formació.

L'acció de FGC s'inscriu en el marc d'una intervenció que preveu dur a terme per millorar l'entor de les estacions d'aquest tren a Martorell. Es tracta d'obrir les estacions, d'integrar-les més en la xarxa urbanística del seu voltant. Les actuacions afectarien tant Martorell Enllaç com Martorell Central d'FGC.

La idea de l'empresa pública ferroviària és portar les pistes de petanca al costat d'una de les estacions i construir un museu amb material del tren. Però per fer aquestes intervencions calen, també, canvis urbanístics. FGC i Ajuntament de Martorell han treballat de bracet els darrers mesos per posar fil a l'agulla a aquests canvis.

Entre els nous equipaments que es posen a disposició de la ciutadania destaca la reubicació de les pistes del club de petanca de la vila, que es faran al costat de l'estació de Martorell Central. El projecte també inclou la urbanització del carrer d'accés i un nou aparcament per a vehicles. La integració de les estacions a la trama urbana passa per situar-hi serveis personals i àrees comercials o de restauració.

L'altra inversió a Martorell serà la creació de «L'espai de la via mètrica», a l'estació de Martorell Central. Serà un nou espai museïtzat, que ha de posar en valor el parc de material històric de què disposa FGC i que s'ubicarà on hi havia els antics tallers de locomotores de FGC. Es tracta de material que s'ha conservat però que no es pot exposar.