Turisme de la Generalitat vol que Catalunya esdevingui un referent en slow tourism, «una tipologia de turisme responsable i sostenible que posa èmfasi en promoure i involucrar les economies locals per tal de donar a conèixer experiències turístiques culturals i naturals, tot respectant els llocs visitats», segons han explicat fonts de la conselleria d’Empresa i Treball. El departament, a través de l’Agència Catalana de Turisme (ACT), subvencionarà amb un màxim de fins a 16.000 euros la creació de productes turístics que responguin a aquesta filosofia.

El projecte s’anomena Med Pearls estableix que els productes s’hauran de desenvolupar en zones de baixa densitat turística. L’Agència Catalana de Turisme ha escollit les zones de l’Anoia (en col·laboració amb la Diputació de Barcelona), les Garrigues (en col·laboració amb la Diputació de Lleida), i la Ribera d’Ebre (en col·laboració amb el Patronat de Turisme de les Terres de l’Ebre), per entrar a formar part dels plans pilot del projecte. Per a cada zona pilot escollida es crearan dos productes turístics slow tourism, sis en total a Catalunya. Aquests productes els han de presentar empreses interessades i que vulguin desenvolupar el projecte.

La directora general de Turisme, Marta Domènech, ha explicat que «l’slow tourism permet explorar destinacions poc conegudes en entorns naturals i recórrer paratges de manera immersiva i a un ritme lent». I ha afegit que «Catalunya s’ha de posicionar en aquest segment ja que té zones que ofereixen moltes possibilitats perquè el turista pugui conèixer de manera pausada les seves particularitats, patrimoni i tradicions locals i pugui així generar una experiència significativa de gaudi de l’entorn i la natura».

L’slow tourism és un concepte relativament nou que evoluciona dels moviments Slow Food i Cittaslow dels anys 80 i 90. Estretament relacionat amb altres tipologies de turisme com el turisme sostenible, el responsable i l’ecoturisme, l’slow tourism també és considerat una filosofia de viatge. Aquesta, tant des del punt de vista de l’oferta com de la demanda, engloba sis dimensions: temps, lentitud, alteritat, autenticitat, sostenibilitat i emoció.

Un producte turístic pot ser considerat slow si compleix certs requeriments com ara que es realitzi en grups petits o individuals, que els paquets siguin guiats o self-guided o que l’agent de viatge que l’organitzi desenvolupi relacions amb els agents turístics locals.