La connexió de la B-40 (quart cinturó) amb la A-2 a Abrera i Esparreguera ja té l’informe mediambiental favorable, el que apropa una mica més el final d’un tram de carretera que està a mig fer des de fa una dècada i que ha de permetre, també, connectar la ruta de Manresa a Barcelona per la part del Vallès i la de Manresa a Barcelona per la part Llobregat entre Viladecavalls i Abrera. 

El Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana (MITMA) està redactant el projecte «Seguretat vial. Millora de la connexió entre l’A-2 i B-40» i l’informe d’impacte ambiental del ministeri per a la Transició Ecològica conclou que «no es preveuen efectes adversos significatius sobre el medi ambient, sempre que es compleixin les mesures i condicions establertes en el document ambiental del projecte i en la mateixa resolució».

El projecte conté un seguit d’actuacions de millora a l’autovia A-2, entorn dels municipis d’Abrera i Esparreguera, lloc on es produeix la trobada entre les autovies A-2 (Madrid-Barcelona-Frontera Francesa) i la nova B- 40 (quart cinturó de l’Àrea Metropolitana de Barcelona). Aquesta actuació també afectarà l’enllaç amb la C-55, que en aquest cas depèn de la Generalitat. Aquestes millores van encaminades, bàsicament, a condicionar i millorar la capacitat de l’enllaç d’Abrera i del tronc de l’A-2 al seu pas per Esparreguera, ja que la posada en servei del tram de la B-40 entre Olesa de Montserrat i Viladecavalls, actualment en execució, connectarà Terrassa amb l’autovia A-2, el que es considera que pot provocar un augment important del trànsit en aquest enllaç. Fa més de 10 anys que les obres entre Abrera i Viladecavalls, i l’enllaç que ara s’està redactant, haurien d’haver estat acabades.

Aquesta actuació s’emmarca en el programa de conservació de carreteres de ministeri, mitjançant el qual s’han invertit a la província de Barcelona 59 milions d’euros des de juny de 2018, amb l’objectiu de mantenir la vialitat i millorar la seguretat viària i les condicions d’explotació en la Xarxa de Carreteres de l’Estat.

Entre d’altres, es preveu la prolongació de carril de sortida a Ca n’Amat a la sortida 585; el reforç de ferm entre els quilòmetres 580 i 585; l’enderroc i nova execució del pas superior de la carretera C-55 sobre l’autovia A-2, ja que ara hi ha problemes amb l’alçada que queda entre el pont i el ferm de l’A2; i la construcció d’una passarel·la de vianants sobre A-2, a la zona de l’enllaç 580 Esparreguera, per connectar per sobre de l’autovia el nucli d’Esparreguera amb els de Can Rial i el Mas d’en Gall. També hi haurà una reordenació d’accessos al terme municipal d’Abrera, on és previst modificar la via de servei en sentit Barcelona ​​i reordenar les incorporacions existents per millorar les condicions de seguretat.