Una carretera de Calaf, a l’Anoia) i una altra de Sallent (al Bages) s’han inclòs entre les primeres intervencions que du a terme la Generalitat en un pla de renovació de ferms sostenibles. L’acció del govern pretén reduir la petjada de carboni. En les dues obres de l’Anoia i el Bages hi ha un estalvi de 66 tones de CO2 respecte dels mètodes d’asfaltatge tradicional. En el conjunt de les intervencions que ahir va presentar el conseller de Vicepresidència i Polítiques Digitals i Territori, Jordi Puigneró, dotze obres, l’estalvi és de 1.3000 tones de CO2.

Corresponen a la millora del ferm en carreteres que incorporen noves tècniques i materials més sostenibles, des del disseny, la fabricació i l’execució de les actuacions. El programa que ara s’inicia té una inversió total de 20 milions d’euros. Ahir el conseller va fer una visita a les obres que han començat a l’L-902 a Almacelles i Almenar (Segrià). La de Calaf comença la propera setmana i la de Sallent, la següent.

Els tres grans objectius del Departament en aquest àmbit són «connectar, digitalitzar i descarbonitzar». El conseller Puigneró va assegurar que «aquests eixos estan presents en totes les actuacions que fem». Les obres tenen un termini d’execució de tres mesos, abastaran 116 quilòmetres de carreteres arreu de Catalunya. En aquestes actuacions es posen en pràctica diferents solucions innovadores. En el tram de la BV-1001, de Calaf a Sant Guim de Freixenet, hi haurà 10 km de mescles en fred, amb un valor de 2.387.650 euros. Mentre que en el de la B-430, de Sallent a Artés, 4 km, l’asfalt serà de mescles amb fibres de cel·lulosa. El pressupost és de 713.265.

Materials més sostenibles

Pel que fa a la sostenibilitat de materials i tècniques, el Pla pretén afavorir la reducció d’emissions, l’economia circular, la sostenibilitat econòmica i la sostenibilitat energètica. Així, proposa mesures com la reducció del balanç energètic. Entre aquestes, la temperatura de fabricació (ús de mescles en fred), transport i estesa del ferm, la reducció d’emissions i consum energètic, menor envelliment del betum i millora de les condicions de treball.

I també es preveu l’aprofitament de productes elaborats amb materials reutilitzats o reciclats (material fresat, pols de pneumàtic, àrids siderúrgics, vidre, etc.). I un augment de la durabilitat i cicle de vida, i, per tant, es redueixen els consums de materials i costos.