El Consell comarcal de l'Anoia podria trobar una solució a la manca d'interventor acudint a una bossa de funcionaris interins. La dimensió del Consell anoienc requereix tenir un funcionari habilitat de primera (per a organismes de més de 20.000 habitants), però hi ha un acord entre Generalitat i Estat per poder disposar d'un funcionari d'una categoria inferior, de segona (per a poblacions d'entre 5.000 i 20.000 habitants), per poder salvar la situació en aquest Consell que es troba sense interventor des del passat mes de setembre i a l'Estat no n'hi ha de disponibles. És una figura imprescindible per al seu funcionament. L'absència de l'interventor, justament, va generar una situació de crisi a la institució comarcal perquè sense la seva firma no es podia donar l'ordre al banc per fer els pagaments de les nòmines.

La Generalitat gestiona una borsa de persones que poden ocupar aquestes places de forma interina. Són persones que tot i que no han aprovat totes les proves que els requereix l'Estat es considera que poden ocupar aquestes places de manera provisional. A la llista de la Generalitat hi ha una vintena de persones, amb les quals ara el Govern català s'està posant en contacte per veure si en troba una per a l'Anoia. "Si en surt una, haurem resolt el problema de l'Anoia de moment", ha indicat David Rodríguez, l'exalcalde de Solsona actualment secretari d'Administracions Locals i Relacions amb l’Aran, David Rodríguez, però adverteix que la seguretat de què hi hagi algú disposat a ocupat aquesta plaça tampoc no hi és. El president del Consell comarcal de l'Anoia, Xavier Boquete, i els responsables de la Generalitat, la consellera de Presidència, Laura Vilagrà, i el mateix Rodríguez, i la directora general d’Administració Local, Montserrat Fornells, s'han entrevistat en els darrers dies amb la intenció de trobar una solució a la manca d'aquest funcionari a l'ens comarcal.

El president del Consell Comarcal de l'Anoia, Xavier Boquete, ha trobat una porta oberta perquè el Consell comarcal pugui disposar d'una persona que faci les funcions d'interventor. Al Consell de l'Anoia li ha esclatat un problema que es viu arreu de l'Estat, com és la manca de funcionaris habilitats per poder per poder desenvolupar les tasques d'interventor o de secretari a l'administració local. Qui nomena interventors i secretaris municipals és l'Institut Nacional d'Administracions Públiques (INAP). Des que es va aprovar l'ARSAL (Avantprojecte de Llei de Racionalització i Sostenibilitat de l’Administració Local) la Generalitat va perdre les competències a l'hora de fer les proves per proveir aquestes i els nomenaments, amb la qual cosa el seu marge de maniobra és petit i l'ha de gestionar d'acord amb l'Estat.

La institució de l'Anoia es troba sense interventor des del passat mes de setembre, quan el que hi havia va marxar després de tenir sobre la taula un problema econòmic que podria ser de gran abast i que el podria esquitxar professionalment. El Consell està sota una investigació per irregularitats en els pagaments del secretari, principalment, però també dl mateix interventor. Aquest darrer, abans de plegar va fer un informe adreçat al Tribunal de Domptes, per alertar de la situació al Consell comarcal de l'Anoia, indicant que els càrrecs polítics del Consell estaven al cas de les suposades irregularitats. I aquesta institució i l'Oficina Antifrau de Catalunya estan investigant la situació. L'adéu sobtat de l'interventor va deixar el Consell sense una de les firmes imprescindibles per aprovar les despeses de la institució i es va generar un gran enrenou amb els treballadors per por a que no cobressin les nòmines d'octubre i novembre. La investigació se centra en diferents cobraments de plusos que no consta que estiguessin aprovats pels polítics i pel fet que tot i que cobrava la remuneració sencera, el secretari només treballava al Consell 4 dels 5 dies de la setmana, amb una reducció de jornada que tampoc no constava com a formalment aprovada.

El Consell ha trobat una solució provisional per poder pagar les nòmines d'octubre i de novembre, que passa perquè l'entitat bancària que fa els pagaments, de manera excepcional i només per un període de dos mesos, accepti que fer-ho sense totes les signatures necessàries i amb un document de validació de la despesa del president del Consell comarcal. Inicialment es va explicar que es podria habilitar una funcionària que actualment està fent la darrera fase formativa (està en període de pràctiques) i que està destinada a recursos humans, però aquesta solució no es podrà aplicar fins al mes de desembre. A més a més., en tot cas, el Consell ha resolt momentàniament els problema de les nòmines, però ha de poder resoldre la resta de pagaments a proveïdors. Des del passat més de setembre, el Consell també es troba sense secretari, en aquest cas per baixa laboral, però aquest plaça ha estat coberta per un secretari d'un poble petit que ja ha rebut autorització per poder treballar als dos llocs.

El president del Consell Comarcal ha explicat que “volem obrir totes les vies possibles per a trobar un Interventor o Interventora el més ràpid possible; per això hem demanat suport a la Generalitat i, fetes les consultes pertinents a Madrid, sembla que una possible via passaria per l’accés a una borsa d’interins en situacions com aquesta”. Boquete agraeix el fet que “tot i que la Generalitat no té competències per solucionar directament aquest tema, la consellera Vilagrà i el seu equip han mostrat una gran predisposició a ajudar-nos i confiem que conjuntament podrem trobar una solució el més aviat possible”.