Un estudiant d'Igualada arriba a la final d'un concurs de talent sobre neurociència

El jove de l'Institut Pere Vives ha estat triat en un grup de 32 finalistes entre 5.000 alumnes de tot l'estat

Alumnes a les proves Neurotalent

Alumnes a les proves Neurotalent / Fundació Vivar

Redacció

La Fundació Rosa María Vivar, dedicada a impulsar projectes que contribueixin a crear coneixement i a sensibilitzar sobre l'Alzheimer, ha posat en marxa la primera edició dels NEUROTALENT GAMES, una competició en la qual han participat 5.300 alumnes de 1r d'ESO a Catalunya i que permetrà saber quins són els estudiants amb millors hàbits i estratègies cognitives. Han arribat a la fase final 32 alumnes, entre els quals 13 formats en centres catalanas i d'aquests, un de l'institut Pere Vives d'Igualada. La iniciativa de la fundació ha comptat amb el suport de l'Institut de Neurociències de la Facultat de Ciències de la Salut de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) i de la conselleria d'Educació de la Generalitat de Catalunya, així com la col·laboració de la Fundació La Caixa.

La memòria és un procés possible gràcies a la capacitat neuroplàstica del cervell i que és la qualitat que permet a les neurones regenerar-se tan anatòmica com funcionalment. Aquesta capacitat disminueix amb l'edat i es veu greument afectada en malalties neurodegeneratives com l'Alzheimer. Per aquest motiu, la comunitat científica recomana treballar la memòria en totes les franges d'edat per disposar en la vellesa d'una millor reserva cognitiva com a mida preventiva per millorar la qualitat de vida de les persones grans. Un dels primers símptomes que s'observen amb persones amb Alzheimer és la dificultat de recordar i de formar nous records, així com la falta d'atenció i les limitacions en la memòria a curt termini.

Com a fundació que treballa per millorar la qualitat de vida de les persones amb Alzheimer vam impulsar els Neurotalent Games per conscienciar de la importància d’entrenar la memòria i altres funcions cognitives des de la infantesa i al llarg de tota la vida amb l’objectiu de potenciar l’aprenentatge, millorar la salut cognitiva per alentir l’envelliment normal del cervell i ajudar a preservar durant més temps la qualitat de vida davant malalties neurodegeneratives”, explica Margarita Oliva, presidenta de la Fundació Rosa María Vivar.És important que joves, famílies i docents coneguin aquesta realitat perquè la puguin treballar”. A més de la competició, la fundació ha impartit formació a més de 500 professors.

Les proves van començar el gener de 2023 i es van realitzar al propi centre educatiu dels participants. Els alumnes van haver de realitzar exercicis en els quals descodificar missatges, relacionar i recordar seqüències d'imatges, així com demostrar la seva capacitat de concentració, entre altres reptes. A la final han arribat els 32 millors classificats que participaran en una darrera competició que tindrà lloc el pròxim 25 de març. En aquest grup de finalistes es troben 13 estudiants de la província de Barcelona i, concretament, 1 estudiant del municipi d’Igualada de l’Institut Pere Vives Vich.

Els resultats dels Neurotalent Games permetran també estudiar com són els processos cognitius associats a la memòria com l'atenció, la percepció, la categorització, l’esquematització, la consciència i la metamemòria. A 1r d’ESO, la memòria declarativa (la de les dades i la seva relació) té ja un bon punt de maduresa, però altres capacitats encara no s'han desenvolupat completament.

La Fundació Rosa María Vivar, amb seu a la ciutat de Reus i àmbit d'actuació català, va néixer de la iniciativa de la família Oliva Vivar. L'entitat treballa per millorar la vida de les persones que pateixen Alzheimer, no des de la perspectiva assistencial sinó en la creació d'iniciatives i projectes estratègics, així com en facilitar la transferència de coneixement sobre la malaltia com a element transformador. La Fundació també treballa per divulgar la importància de tenir cura de la salut cognitiva des de la infantesa i al llarg de tota la vida.