Sara Berzosa presenta la restauració de la marededéu de la Soledat a Igualada

La restauradora mostra el resultat final de la recuperació de la policromia original de la peça

La restauradora Sara Berzosa davant la imatge de la Soledat

La restauradora Sara Berzosa davant la imatge de la Soledat / Maria Moix

Maria Moix

Igualada recupera la figura de la Nostra Senyora de la Soledat en el seu estat original. Aquest dissabte s'ha inaugurat l’exposició que mostra els detalls de la restauració de la figura a l’església de la Soledat.

La igualadina Sara Berzosa, propietària d'Ars Antiqua, ha estat l’encarregada de dur a terme la complicada i delicada tasca de tornar a la seva policromia original una talla de l'escultor igualadí Vicenç Villarrúbias, de l'any 1941. Berzosa va estudiar conservació i restauració en l'especialitat de pintura a l'Escola d'Arts i Oficis de la Diputació de Barcelona i a la Facultat de Belles Arts de la UB. Des de l’any 2003 és la propietària d'Ars Antiqua, el seu propi estudi de conservació i restauració situat a Igualada, i recentment ha rebut el Premi Restaura de la Generalitat.

La restauradora igualadina va ser reconeguda amb el Premi Restaura l’any 2022 per la Generalitat de Catalunya després de presentar la peça de la Mare de Déu de la Soledat a la convocatòria. Es tracta d’una magnífica talla de l’escultor igualadí Vicenç Vilarrúbias i Valls realitzada l’any 1941 amb fusta de pi de Flandes, policromada i daurada.

La imatge de la marededeu de la Soledat restaurada

La imatge de la marededeu de la Soledat restaurada / Maria Moix

Trenta-sis anys després de la finalització de l’obra el comitè responsable de les reformes a l’església va aprovar la modificació del seu aspecte, ja que consideraven que la imatge de la Verge no complia amb els cànons dels tractadistes d’art clàssic. És així com l’any 1977 va ser intervinguda pel decorador barceloní Jaume Sanjaume qui va canviar la seva estètica tot repolicromant-la amb els colors habituals de la Verge Maria. Aquesta acció va comportar una forta degradació estètica, un empitjorament del seu estat de conservació i un atac a la seva integritat.

Berzosa va confirmar durant la presentació que les patologies més greus no van ser ocasionades pel pas del temps, sinó pel factor humà, destruint irreversiblement parts de l’estructura de la imatge.

La restauració de l’escultura s’ha dut a terme en dues fases. La primera ha constat de la neteja de la peça i l’eliminació de la pintura afegida l’any 1977 amb l’objectiu de recuperar la policromia original de l’obra. Berzosa ha expressat la seva emoció en desvelar els motius florals que s’amagaven sota les capes afegides.

La segona fase, s’ha centrat en la restauració d’aquesta policromia. En tractar-se d’una imatge de culte, la seva estètica és molt important, és un objecte de veneració i, per tant, ha de ser el més semblant possible a l’original.

Sara Berzosa ha convidat els assistents a fer una reflexió sobre la infravaloració de la tasca dels restauradors i ha considerat restauracions inadequades com aquesta, atemptats contra el patrimoni.

L’exposició es podrà visitar fins al dilluns dia 10 d’abril i romandrà oberta al públic cada dia, de 9 del matí a 9 del vespre. Aquesta permet descobrir l'abans i el després del procés de recuperació de la policromia original.