El tren d’Igualada està a punt d’iniciar el soterrament i la nova estació

Les obres, de 31 milions d’euros, es liciten ara i és previst que comencin entre el 2025 i el 2026

Un tren passant pel pas a nivell de l’avinguda Montserrat d’Igualada

Un tren passant pel pas a nivell de l’avinguda Montserrat d’Igualada / Mireia Arso

Ariadna Gombau

Ariadna Gombau

Igualada

El soterrament de les vies del tren a Igualada estan més a prop que mai de ser realitat. Tal com han indicat fonts de l’Ajuntament d’Igualada, la licitació de les obres, valorades en 31 milions d’euros, s’ha de fer en els pròxims tres mesos i l’adjudicació, abans d’acabar el 2025. A partir d’aquí, es calcula començar les actuacions a finals d’any o a principis de 2026, tenint en compte que els terminis poden variar. Es tracta d’unes obres complexes i que tindran una durada estimada de 3 anys. El cost anirà a càrrec de la Generalitat. 

L’octubre del 2023 es feia pública l’adjudicació a l’empresa Ayesa de la redacció dels dos projectes constructius del soterrament per un import de 438.000 euros. Amb aquesta part enllestida, comença a materialitzar-se la feina. Aquest 2025 serà un any clau i, potser, ja es pot veure l’inici de les obres. 

La principal actuació serà el soterrament de les vies del tren des del pont de la Riera d’Òdena fins a l’estació del d’Igualada i la supressió del pas a nivell que hi ha a l’avinguda Montserrat. Un cop iniciades aquestes modificacions, s’efectuarà la resta. Més exactament, es pretén construir un espai intermodal on coincidiran les línies dels FGC, el servei d’autobús, taxis i altres serveis de mobilitat. A més, a petició del consistori, es farà un aparcament soterrat amb una capacitat de 325 vehicles. També es recuperarà l’espai urbà, donant continuïtat al passeig de Mossèn Jacint Verdaguer i integrant la urbanització de l’avinguda Montserrat i de la zona del pont de la Riera d’Òdena. Per acabar, s’ampliarà una passarel·la de vianants a Vilanova del Camí i es recuperarà l’espai de l’antiga traça al costat de l’escola Guillem Castellà i Raich. 

Una història de fa 50 anys

L’any 1975, segons va informar aquest mateix diari en un article publicat el 2 de febrer de 2001, hi havia un projecte per construir una estació soterrada a Igualada. Tal com va descriure Pep Elias, es preveia situar l’edifici al Passeig Verdaguer, entre les avingudes Pau Casals i Montserrat. A partir de l’encreuament del tren amb la Riera d’Òdena començaria el soterrament. El projecte tenia un pressupost de 100 milions de pessetes i incloïa el soterrament, però també l’ordenació del Passeig, la urbanització de les dues avingudes afectades i la construcció d’un aparcament en superfície per 160 vehicles. Tot i que hi ha força similituds amb l’actual projecte, sembla que Ramon Claramunt, el reposable dels FGC aleshores, no va fer-hi massa cas. A més, el 1977, l’Estat es va fer càrrec de la companyia i es pretenia suprimir la línia de Martorell a Igualada. Això va desencadenar un moviment de protesta que va culminar el 7 de maig amb la manifestació al crit de «Volem el tren». Un any més tard, es van suprimir els set passos a nivell que hi havia al Passeig i es va traslladar l’estació. El 1983 es va inaugurar la nova estació, que unia en un mateix espai el tren i els autobusos.

Després d’uns anys, el 1998, l’Ajuntament d’Igualada va mostrar una recreació virtual de l’estació soterrada durant la Fira de setembre. L’any següent, l’alcalde Jordi Aymamí ja reclamava el soterrament de l’estació. Paral·lelament, Joan Vich, alcalde de Vilanova del Camí, també demandava aquestes actuacions en el seu municipi. 

L’any 2001, el ple municipal va aprovar la sol·licitud de soterrament i la va fer arribar al departament de Política Territorial i Obres Públiques de la Generalitat per tal que es fessin els estudis necessaris i s’inclogués una partida per aquesta acció en els pressupostos de 2002. Un any més tard, CiU va incloure una esmena als pressupostos que contemplava la redacció del projecte constructiu, que va sortir a licitació el 2005. 

Aymamí, el 2007, es va mostrar disposat a renunciar al soterrament si es canviava la ubicació de l’estació. Uns anys més tard es van lliurar 8.600 signatures al Parlament per suprimir el pas a nivell. El 2009 es va fer un estudi d’alternatives i, ja l’any 2010, es va fer marxa enrere i es va tornar a valorar el soterrament. 

L’any 2015, l’Ajuntament va acordar un nou projecte amb la Generalitat valorat en 21 milions d’euros. De nou, les obres van tornar a quedar encallades. L’any 2019 es va recuperar la iniciativa i s’ha anat desenvolupant en els darrers anys. Finalment, les obres han quedat incloses dins del Contracte Programa de Ferrocarrils 2022-2026.

El transport ferroviari a l’Anoia incrementa els usuaris en un 21,8% durant el 2024

El 2024 va ser un any de rècord per Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) amb més de 97 milions de passatgers. En el cas de l’Anoia, també s’ha vist un augment destacat en el nombre de viatgers. 

La línia R6, que connecta Igualada amb Barcelona, té 9 estacions a la comarca. Les dades totals sumen 1.009.973 usuaris al llarg de l’any passat, cosa que suposa un increment del 21,8% o, el que és el mateix, de 180.665 persones respecte al 2023, quan se’n van registrar 829.308. 

Més concretament, a Masquefa, on hi ha tres estacions, es van comptabilitzar 206.788 viatgers, la qual cosa suposa una pujada del 35,2%. Pel que fa a Piera, amb un augment del 19,3%, es van sumar 271.288 passatgers enfront dels 227.484 del 2023. En el cas de Vallbona d’Anoia, es van registrar 36.576 usuaris i un 24,4% d’increment. Capellades va tenir 107.248 viatgers, un 21,8% més que l’exercici anterior. A l’estació de La Pobla de Claramunt van passar-hi 44.910 persones, un 25,7% més que el 2023. En referència a Vilanova del Camí, es van comptabilitzar 52.748 usuaris, cosa que suposa un increment del 32,1%. Per acabar, a l’estació d’Igualada van passar 290.415 passatgers, augmentant en un 13,5% les dades de l’any anterior.

Amb tot, queda evidenciat que el transport ferroviari pren força a la comarca de l’Anoia. De fet, les dades d’usuaris del 2024 superen amb escreix les del 2019, quan van comptabilitzar-se 706.055 usuaris. Per tant, les dades del 2024 mostren un augment del 43%.

Tracking Pixel Contents