Polèmica

Un procés judicial del director per abusos entela el debut de la Simfònica de l’Alta Segarra

Albert Pros-Deprius va ser acusat per exalumnes en un procés que encara no té sentència ni li suposa limitacions en el seu treball

Els organitzadors i promotors de la nova formació musical lamenten els fets, i els que s'hi han oposat ho justifiquen pels antecedents del músic

El director artístic Pros-Deprius després del concert al Casino de Calaf

El director artístic Pros-Deprius després del concert al Casino de Calaf / Casino Calaf

Miti Vendrell

Calaf

L’Harmonia Alta Segarra Simfònica i Cors (HAS) es va presentar dissabte 10 de maig al Casino de Calaf amb un concert molt aplaudit pel públic i elogiat pels assistents. Promoguda pel Grup Impulsor de l’Alta Segarra (GIALSE), la proposta cultural busca consolidar una orquestra i cors estables al territori. Tot i l’èxit musical, el projecte arrenca envoltat de polèmica per la situació judicial del director, Albert Pros-Deprius, acusat en diverses causes d’abusos sexuals a exalumnes.

Malgrat la bona resposta del públic, la proposta no ha comptat amb suport institucional. Espais com el casal de Calaf i l’església de Sant Jaume van rebutjar acollir el concert, i l’Ajuntament va demanar que es retirés el seu logotip de la cartelleria. Tampoc es va tramitar la subvenció del programa.cat, i cap dels alcaldes de la Mancomunitat de l’Alta Segarra va assistir a l’acte.

Les acusacions contra el director

El rerefons de la controvèrsia és la situació judicial del director artístic i musical. Tal com han informat diversos mitjans, Albert Pros-Deprius va ser detingut pels Mossos d’Esquadra el desembre de 2022, arran de la denúncia d’una exalumna que assegura haver patit abusos sexuals entre els 14 i els 18 anys. Segons la denúncia, els fets s’haurien iniciat després d’una videotrucada de caràcter sexual i es van prolongar durant quatre anys.

També va ser denunciat el 2016 per una treballadora d’un conservatori, que el va acusar d’exhibicionisme. Aquest cas es va arxivar amb un acord extrajudicial. A més, una tercera denúncia, presentada el 2022 per una exalumna de 19 anys, el situa com a autor d’una presumpta agressió sexual al seu cotxe i d’amenaces relacionades amb videotrucades no consentides. Tots els casos es troben en fase d’instrucció al Jutjat número 2 de Mataró. Pros-Deprius no ha estat condemnat, manté els antecedents nets, i el jutge no li ha imposat limitacions preventives per fer el seu treball.

Les causes judicials estan en fase d’instrucció i no existeix, fins al moment, cap sentència ferma contra Albert Pros-Deprius.

El concert de l'Harmonia Alta Segarra Simfònica i Cors aquest dissabte

El concert de l'Harmonia Alta Segarra Simfònica i Cors aquest dissabte / Casino Calaf

“L’entitat és lliure de programar, però nosaltres no ho farem, de moment"

L’alcaldessa de Calaf, Montse Mases, explica que el projecte HAS es va presentar amb un pressupost de 40.000 euros: “És una quantitat que no podem assumir, ni tan sols amb entitats locals”. També detalla que, quan van ser coneixedors de les causes judicials, van informar les entitats col·laboradores: “No prohibim concerts. L’entitat és lliure de programar el que vulgui, però nosaltres no programarem res mentre hi hagi persones amb causes pendents, i menys d’aquesta tipologia”, afirma. Afegeix que la seva absència al concert es va deure a motius d’agenda.

“No deixar fer el concert perjudica 80 persones més”

Jordi Mas, president del Casino i membre de GIALSE, assegura que Pros-Deprius va explicar la seva situació des del principi i que ningú dins del grup s’hi va oposar. “Crec en la presumpció d’innocència. No deixar fer el concert perjudica no només a ell, sinó a 80 persones més”, afirma. També puntualitza que parla a títol personal i no com a representant institucional: “Un familiar seu em va dir: ‘No és veritat el que se l’acusa, però si ho fos, ja ho ha pagat amb escreix’”.

“Se m’ha jutjat sense veu ni defensa”

En declaracions al Regió7, Albert Pros-Deprius assegura que no ha tingut oportunitat de defensar-se públicament: “En dos anys i mig, cap mitjà s’ha posat en contacte amb mi, ni amb el meu entorn proper ni amb el meu advocat. Tot el que s’ha dit a xarxes i als mitjans són difamacions. No sé d’on ha sortit tot això. Ara ja no diré res més”. Afirma que manté els antecedents nets i cap inhabilitació per exercir: “La jutgessa va remarcar que podia seguir treballant, també amb menors”.

Sobre l’estrena de l'HAS, en fa una valoració positiva: “He rebut centenars de missatges de suport. Ha estat un treball esplèndid. Hem reunit un grup de 30 cantaires amateurs per fer un repertori complex, i l’orquestra ha estat impecable”.

També lamenta el rebuig institucional: “Hi ha polítics que s’han manifestat en contra del projecte pel simple fet que jo en sigui el director. Això afecta músics, cantants i públic. És una manca absoluta de respecte. Si un polític amb causes obertes pot continuar treballant, per què jo no?”.

I acusa directament l’Ajuntament de Calaf: “Em van mentir a la cara. Mai em van dir que el projecte no tiraria endavant si jo hi seguia. És un tracte profundament injust. Es defensa la presumpció d’innocència només quan convé”.

Una proposta que vol arrelar

El concert, que va omplir la sala del Casino, va incloure un repertori d’òperes com Cavalleria Rusticana, Turandot, Rusalka, Rienzi i La Forza del Destino. La soprano Beatrice Jiménez-Marconi va brillar amb una gran interpretació, i tant l’orquestra com els cors —dirigits per Assumpta Cribillers— van demostrar un nivell artístic alt. Segons GIALSE, més de 80 persones van treballar en la producció, amb músics i cantaires. El públic no era només de Calaf, sinó també d’Igualada, Lleida i el Maresme.

El concert es va cloure amb un missatge del mateix Pros-Deprius: “Sé que per alguns no soc benvingut en aquestes terres... però sapigueu que l'HAS està oberta a tothom, casal, casino, església, ajuntament i societat civil en general, per tal que aquest projecte ajudi a aconseguir també a través de la música la nova comarca de l’Alta Segarra”.

La proposta cultural arrenca entre un èxit artístic reconegut i una divisió profunda que planteja, més enllà de la música, el debat sobre els límits entre l’espai públic, la cultura i la justícia.

Tracking Pixel Contents