Si res no es tòrcer, d’aquí fins el 2026 Manresa experimentarà un canvi substancial. Tres inversions que sumades arriben als 77,7 milions d’euros transformaran la ciutat. De dalt a baix. Es tracta del nou tram de l’avinguda dels Països Catalans que ha de connectar els Trullols i la ronda de Manresa amb la rotonda de Prat de la Riba, la nova seu de la Generalitat que ha d’anar als jutjats vells de la Baixada de la Seu i l’illa de cases que l’envolten, i del projecte que té entre mans Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) i l’Ajuntament per soterrar la línia de tren des de Manresa Alta fins a la plaça Espanya.

Dues d’aquestes propostes tot just estan sobre paper. La de la nova seu de la Generalitat a la Catalunya central i la del soterrament de la línia dels Catalans. La tercera és en marxa. La del tram de l’avinguda Països Catalans des de la carretera de Viladordis fins a de Prat de la Riba. Els primers 4,5 milions dels 77,7 previstos.

Una ronda interior

L’avinguda es convertirà en una ronda interior de la ciutat que permetrà connectar directament la ronda de Manresa amb Prat de la Riba i, d’aquí, al sector de les Bases de Manresa sense haver de passar per l’entramat de carrers més cèntrics de la ciutat. Qui en sortirà més ben parat és, per exemple, el Sant Cristòfol.

Les obres van començar el passat mes d’octubre, quan les màquines ja van desbrossar tot el traçat que en un primer moment només es preveia fer arribar fins el carrer Viladordis. El desembre, però, l’Ajuntament va anunciar que ha reservat una partida de 700.000 euros per completar els 200 metres que faltaven fins els Trullols, i completar tot el trajecte. Total, 5,2 milions d’euros.

A finals d’aquest 2020, però, s’han fet públics els dos projectes que completarien la inversió fins als 77,7 milions. A principis de desembre la Generalitat va presentar públicament la nova seu del Govern a Manresa. Un edifici de pedra, amb un gran pati interior i un sostre de vidre, que farà companyia a la basílica de la Seu, en ple Centre Històric. La previsió és que les obres començin el 2022 i que durin 3 anys i mig. Estaria enllestit, doncs, el 2026. És quan també hauria d’estar a punt la nova estació subterrània dels Catalans a Plaça Espanya o bé a la plaça de les Oques - falta la decisió final-, un megaprojecte d’entre 40 i 60 milions. L’estació de Manresa Alta aniria a terra, i la línia quedaria soterrada des de la carretera de Santpedor. Com si fos un domino, permetria alliberar espai públic, millorar connexions urbanes ara impossibles, la mobilitat interna i, qui sap si en un futur, la comarcal. De moment s’ha licitat el que ha de ser l’estudi informatiu.