Així ho acorda la secció setena de la sala contenciosa Administrativa en una sentència en la qual desestima el recurs de l'Ajuntament de Salamanca reclamant la nul·litat d'aquesta ordre ministerial, que autoritza la Subdirecció General dels Arxius Estatals el trasllat a Catalunya de documents de l'Arxiu General de la Guerra Civil Espanyola, en entendre que va prescindir "total i absolutament" del procediment legalment establert.

El recurs del consistori qüestionava també la constitucionalitat de la Llei 21/2005, en què es recolza la citada ordre ministerial i que té per objecte la restitució de documents de l'Arxiu de Salamanca confiscats en la Guerra Civil, pel que invitava al tribunal a impugnar-la davant el Constitucional.

El tribunal, que també ha rebutjat un recurs d'Esquerra Republicana per no haver rebut resposta del Ministeri de Cultura sobre la restitució de documents a aquest partit, respon a l'Ajuntament salmantí que l'esmentada Llei no infringeix cap article de la Constitució "ni cap dels principis que la inspiren".

Assegura a més que s'han complert tots els requisits per a la selecció dels documents que en virtut de l'ordre ministerial recorreguda van ser extrets de l'arxiu salmantí i traslladats a Catalunya.

"L'únic sobre el que es pot discrepar -admet la Sala- és sobre l'adequada identificació de la documentació de l'arxiu institucional (...), però sense que pugui tenir efectes pràctics quant a l'efectivitat de la seva restitució (...) i que podrà tenir la seva repercussió quan es reclamin per una persona natural o jurídica".

L'Ajuntament al·legava que no havia estat emès el preceptiu informe sobre la proposta de sortida de fons de l'arxiu per part del Patronat Rector de l'Arxiu, tal com estableix un Reial decret de 1999.

L'Audiència reconeix que "no consta" que s'hagi emès aquest informe, "el que donaria lloc a estimar la concurrència d'un defecte de tràmit essencial que produiria la nul·litat absoluta" de l'ordre ministerial, però observa que sí es va produir una reunió del Patronat el 10 de gener de 2006 en la que es va sotmetre a debat l'emissió d'aquest informe en aplicació de la Llei 21/2005.

"Qüestió diferent és que no s'emetés el citat informe", indica el tribunal en explicar que, segons el seu parer, "es va donar oportunitat al patronat perquè emetés el seu informe, i si no ho va emetre o va materialitzar no va ser perquè no tingués ocasió per a això, per la qual cosa s'ha d'entendre que almenys formalment s'ha complert l'exigència d'aquest requisit".

També afirma que, en contra d'allò denunciat per l'Ajuntament, "formalment s'ha complert amb el requisit de la identificació dels documents, fons documentals i altres efectes per la Comissió Mixta Govern-Generalitat de Catalunya".

Analitza a més tretze lligalls que l'Ajuntament de Salamanca considerava que li pertanyien i acorda que tots ells han estat correctament restituïts a Catalunya, d'on procedien.

El 26 de gener de 2006 la secció setena de la Sala Contenciós va decidir per unanimitat aixecar la suspensió cautelar del trasllat a Catalunya de "papers de Salamanca", que va adoptar en admetre la petició que en aquest sentit va fer l'Ajuntament salmantí en el recurs ara resolt.

Ha acordat aixecar la mesura "cautelaríssima" adoptada amb caràcter d'urgència el 20 de gener, en entendre que amb això "no es perd la finalitat legítima del recurs", ja que l'Administració a la qual seran lliurats ara els documents -la Generalitat de Catalunya- "estarà obligada a la seva devolució en el supòsit" que s'estimés finalment el recurs.