Els estancs i altres establiments autoritzats han començat a vendre els paquets de tabac amb imatges dures sobre les seves conseqüències en la salut, com ara pulmons destrossats, tumors en carn viva o dentadures podrides.

A aquesta mesura hauran d'incorporar totes les marques abans del 26 de maig, data en què el BOE va publicar el 2010 la modificació del decret que regulava l'etiquetatge dels productes del tabac, autoritzant la venda de les velles paquets durant un any més.

A la iniciativa s'hi han sumat ja firmes com Marlboro, Lucky Strike i Black Devil en alguns dels seus formats, encara que diversos propietaris d'estancs, consultats per Efe, han coincidit avui que els pictogrames dissuasoris per deixar de fumar no han influït en les vendes .

Neus, una estanquera madrilenya, ha comentat que va decidir comprar fundes per a cobrir els paquets, per si la gent preferia tapar "aquestes fotos tan desagradables", però "a ningú li interessa comprar perquè els dóna exactament igual el que aparegui en l'envàs, només volen fumar ", ha apuntat.

Els nous envasos portaran textos i algun dels 14 pictogrames seleccionats per la Unió Europea, que informen visualment que el consum de tabac provoca, per exemple, càncer mortal de pulmó, envelliment prematur, cardiopaties i malalties cerebrovasculars.

També explicaran que deixar de fumar redueix un 50 per cent el risc de malalties coronàries i introdueixen, a més, missatges de protecció dels infants enfront del fum del tabac i d'ajuda per deixar aquest hàbit.

L'Estat espanyol és un dels països pioners en adoptar aquesta actuació. Bèlgica va ser el primer país de la Unió Europea a introduir aquest tipus d'advertències en els paquets de cigarrets el 2006, seguit de Romania i del Regne Unit.

Altres països de la UE estan considerant adoptar la mesura en un futur pròxim i fora de l'organització comunitària ja ha estat introduïda per altres quinze països, entre ells Canadà, Brasil i Austràlia.

L'Estat espanyol va ratificar el 2004 el Conveni marc de l'Organització Mundial de la Salut (OMS) per al control del tabac, en el si es va adoptar el 2008 la directriu d'utilitzar advertències amb imatges en tant són més eficaces que les que només tenen text.

Les dades de l'Eurobaròmetre revelen que només el 26 per cent de la població pensa que les llegendes actuals ajuden a deixar de fumar i, no obstant això, el 62 per cent dels europeus -63 per cent dels espanyols-creu que la inclusió de les fotografies tindria major efecte.

Segons el Ministeri de Sanitat, l'experiència prèvia en els països que han adoptat aquestes imatges sobre el tabaquisme ha demostrat una major eficàcia per informar sobre els seus riscos i afavorir la reducció del seu consum o el seu abandonament definitiu.

Això es deu, entre altres coses, que les advertències en aquest format arriben més fàcilment a les persones, fins i tot a les de baix nivell d'alfabetització, criden més l'atenció i comuniquen millor els riscos sanitaris del consum del tabac.

Les popularment conegudes com a esqueles, com ara "Fumar mata" o "El tabac provoca impotència", que figuren en els paquets des de 2002, no semblen haver tingut l'efecte desitjat, ja que, segons els experts, els consumidors acaben per acostumar-se a elles .

Per això, la presidenta del El Comitè Nacional per a la Prevenció del Tabaquisme (CNPT), María Ángeles Planchuelo, ha explicat que els missatges han de ser rotatoris i combinar idees dures i negatives, amb recordatoris sobre els beneficis de deixar de fumar, així com imatges impactants.

Aquesta nova actuació contra el tabaquisme es suma a l'aprovada fa ja més de cent dies, quan es va prohibir fumar a tots els espais públics tancats i en alguns oberts com els recintes hospitalaris, les escoles i els parcs infantils.