L'aerolínia alemanya Lufthansa no va informar les autoritats del trànsit aeri dels trastorns psíquics que va patir Andreas Lubitz, el copilot que el passat dia 24 de març presumptament va estavellar de manera deliberada l'Airbus de Germanwings amb 150 persones a bord. Així ho detallava en la seva edició d'ahir el diari Die Welt, que recorria a fonts del departament del Trànsit Aeri en relació a les actes del copilot, qui el 2009 va reprendre la seva formació a l'escola de Lufthansa després d'haver superat, aparentment, un episodi de depressió greu. "No és cert que el departament federal de Trànsit Aeri (LBA) estigués informat de la situació mèdica del cas L.", va indicar una font d'aquest organisme.

D'acord amb aquesta versió, el LBA va tenir per primera vegada accés a les actes mèdiques del Aeromedical Center de Lufthansa el 27 de març, tres dies després que l'Airbus A320 de Germanwings s'estavellés contra els Alps. El rotatiu recordava que Lufthansa, aerolínia matriu de Germanwings, estava obligada a comunicar casos considerats greus, com una depressió, en raó d'una normativa del 2013.

Des del 2009, moment en què va reprendre la seva formació com a pilot després d'un tractament de diversos mesos contra la depressió, Lubitz va passar sis revisions, en què es va certificar que era apte per pilotar.

Una patologia ocultada

D'altra banda, un altre dominical, en aquest cas el del popular diari Bild, informava ahir que la majoria de pilots que pateixen depressió ho amaguen, i justificava l'article remetent-se a un informe del director del departament mèdic de l'Organització Civil Internacional de l'Aviació, Anthony Evans. Aquest estudi, datat al novembre del 2013, reflectia l'existència de seriosos dèficits en el seguiment de la salut mental dels pilots de diverses companyies.

En aquest sentit, l'estudi concloïa que aproximadament un 60% dels pilots que pateixen algun tipus de depressió decideixen volar sense comunicar-ho, basant-se en 1.200 casos de professionals del sector amb aquest diagnòstic. El 15% d'aquests decideix tractar-se en secret, amb medicaments que aconsegueixen pels seus propis mitjans, i amb prou feines un 25% declara al seu cap que segueix teràpies.

L'estudi és fruit d'una llarga observació, amb dades recollides entre els anys 1997 i 2001, prosseguia aquest mitjà, que també recordava l'enorme pressió a què estan sotmesos els pilots i el fet que un diagnòstic de depressió implica la seva retirada del servei.

La Fiscalia de Düsseldorf, que investiga el cas, va revelar que Lubitz havia rebut, abans d'obtenir la seva llicència com a pilot, tractament per "tendències suïcides". En registrar els seus habitatges -la pròpia, a Düsseldorf, i la dels seus pares, a la població de Montabaur (ambdues a l'oest d'Alemanya)- es va descobrir que estava en tractament i que a més tenia una baixa mèdica per al dia de la catàstrofe, aspecte que va ocultar a Germanwings. Lubitz havia estat buscant fins a la vigília de la catàstrofe mètodes per suïcidar-se. Una cerca, aquesta, que segons Bild havia amb el nom d'usuari "Skydevil", "Diable del cel" en català.