Els alumnes catalans han retrocedit aquest any en el resultat de les proves de quart d'ESO, realitzades el febrer passat, en llengua catalana i castellana, on no aproven el 27,6% i el 30,3%, i també en matemàtiques, mentre que en anglès han millorat en relació amb l'any passat.

Així ho ha donat a conèixer en roda de premsa a Barcelona la consellera d'Ensenyament, Irene Rigau, que ha indicat que el retrocés és fruit de diversos factors, entre ells el fet que aquest any s'han inclòs en aquestes proves més alumnes amb dificultats, com els dislèxics o els que tenen TDHA.

"No hi ha un factor únic, hi poden haver influït (en el descens de les notes) motius aleatoris i el fet que s'han canviat els criteris de correcció de les proves", a més que la de geometria, inclosa en matemàtiques, ha comportat dificultats per al 41,3% d'alumnes, que s'han situat en un nivell baix.

A més, l'examen de geometria, inclosa en matemàtiques, ha comportat dificultats per al 41,3% d'alumnes, que s'han situat en un nivell baix i no aconsegueixen demostrar les mínimes competències en aquesta matèria.

Rigau ha apuntat que "si tra- guéssim la geometria de la prova, en la puntuació de matemàtiques el 72%" d'alumnes aconseguirien la competència en aquesta matèria.

Per millorar en geometria, la consellera va anunciar ahir que es facilitaran unes orientacions pràctiques als instituts i s'oferirà als professors millorar la seva formació a través de cursos a la Universitat Oberta de Catalunya, de forma voluntària i sufragats pel departament.

Aquest any han fet els exàmens el 94,8% de la població escolar que cursa 4t d'ESO, i només n'han quedat exempts 3.429 joves, generalment per les seves necessitats educatives especials o per tenir una malaltia prolongada.

Els resultats generals de la prova evidencien que a Catalunya hi ha una 'borsa' de 7.355 alumnes que cursa estudis en centres escolars de complexitat alta que se situen en nivells acadèmics preocupantment baixos, ja que en català el 25,7% dels alumnes no arriba al nivell adequat.

El 27,6% dels alumnes d'aquests instituts suspèn també en llengua castellana, el 31,3% ho fa en matemàtiques i el 38,2% no supera el nivell mínim en anglès.

Aquesta situació contrasta amb els centres qualificats com de complexitat baixa, on només el 4,9% no aprova en llengua catalana, el 6,4% en llengua castellana, el 6,7% en matemàtiques i el 6% no supera les proves d'anglès.

El 76,3% dels alumnes catalans aprova, de mitjana, en llengua catalana (77,1% el 2014); el 75,2% en llengua castellana (76,4%); i el 68,7% en matemàtiques (69,1 %), uns descensos que no desmereixen, segons el parer de la consellera, la positiva evolució en els resultats registrats des del 2012.

En anglès, s'ha observat aquest any una millora respecte a l'anterior edició de les proves, amb una mitjana de 69,3% d'aprovats aquest any davant del 66,9% el 2014, si bé els resultats no es poden comparar amb altres anys ja que l'any passat es va canviar la metodologia de l'examen.

En llengua catalana, el 27,6% dels alumnes se situa en un nivell baix (suspens) o mitjà-baix (aprova amb dificultats), mentre que el 42,5% aprova i el 29,9% aconsegueix una nota alta.

Aquesta situació és similar a la de la llengua castellana, en la qual el 30,3% està en un nivell baix o mitjà-baix, el 43,7% en el mitjà-alt i el 26%, en l'alt.

En l'edició de l'any vinent d'aquestes proves es preveu incorporar un examen cientificotecnològic i també la llengua alemanya, per als alumnes que la cursen, de la mateixa manera que es fa amb el francès, del qual no s'han facilitat els resultats obtinguts aquest any.