Catalunya concentra el 25 % de les prop de 1.300 marques de franquícies que operen a Espanya, que donen feina a unes 65.000 persones i lideren un sector que està en creixement i que és previst que augmenti encara més el 2015.

Les últimes dades, que corresponen a final del 2014, revelen que Catalunya té 288 centrals franquiciades -firmes nascudes a la comunitat-, encara que les previsions dels consultors especialitzats apunten que aquest 2015 acabarà amb uns 320 negocis autòctons d'aquest tipus.

Les xifres amb què treballa l'Associació Espanyola de Franquiciadors (AEF) i els estudis de mercat de la consultora T4 Franquícies destaquen la tendència al creixement d'aquesta modalitat de negoci, en especial a Catalunya, que actua de motor de tot Espanya.

Segons aquestes dades, Catalunya va tenir el 2011 257 franquícies, xifra que va superar les 260 el 2012 i que va arribar a les 270 el 2013, i l'any 2014 van pujar a 288.

Els punts de venda de franquícies nascudes a Catalunya i posteriorment repartides per tot l'Estat espanyol s'eleven ja fins als 20.000 establiments, fet que suposa una mica més del 30 % del total de les marques instal·lades.

José Aragonés, soci director de T4 Franquícies, consultora especialitzada en el sector, explica que les previsions apunten que el 2015 podria tancar amb 320 franquícies a Catalunya. El ritme de constitució d'aquest tipus d'empreses a Catalunya és d'entre 6 i 10 noves cada mes, assegura Aragonés, que creu que, després d'una caiguda del sistema de franquícies en els primers anys de l'actual crisi, aquesta modalitat de negoci s'ha anat revitalitzant perquè és percebuda cada vegada més com una sortida laboral.

Les centrals franquiciadores implantades a Catalunya donen feina a unes 65.000 persones i facturen un total de 6.123 milions d'euros, el que equival pràcticament al 24 % de la facturació global del sistema de franquícies al tancament del 2014, segons dades proporcionades per la AEF.

Les estadístiques apunten que el 90 % de les franquícies que s'obren generen autoocupació i que cada punt de venda dóna feina aproximadament a una quantitat que se situa entre les dues i tres persones, amb l'excepció del sector de la restauració.

Aragonés subratlla que el lideratge de Catalunya no obeeix només al seu pes en el conjunt d'Espanya, sinó també a la rellevància de les centrals franquiciades catalanes dins de cada sector d'activitat ja que, habitualment, ocupen els primers llocs.

Aquest és el cas de Naturhouse i Santiveri, les dues primeres marques amb franquícies en el sector de l'herboristeria; o Nostrum, nascuda a Sant Vicenç de Castellet, i Tento, que lideren l'àmbit dels menjars preparats; o Don Piso i Tecnocasa, que copen les dues primeres posicions en el sector immobiliari.

Un altre exemple és el del grup Eat Out, del sector del menjar ràpid, amb seu a Sant Cugat del Vallès, o Kids&Us, nascuda a Manresa, que s'ha expandit molt els últims anys com a referent de formació en llengua anglesa per a infants.

La central franquiciadora és l'empresa que cedeix el dret d'ús de marca, ofereix formació i assisteix de forma contínua el franquiciat.