El Lluçanès continuarà preservant gran part dels plataners centenaris que té als vorals de les carreteres i que s'han convertit en una identitat pel territori. Finalment, la Diputació de Barcelona ha decidit replantejar el projecte inicial -que contemplava la tala de 143 arbres- i només en tallarà 35. El diputat d'Infraestructures, Jordi Fàbrega, ha explicat que només es tallaran els arbres on no es pot fer cap actuació per garantir la seguretat viària. Així, es talaran 25 arbres dels termes de Sant Agustí i Perafita, i 10 més a l'entrada de Sant Boi de Lluçanès. La decisió s'ha replantejat per la mobilització popular que va despertar el projecte inicial i que va aturar la intervenció l'estiu passat.

El projecte inicial de la Diputació de Barcelona contemplava la tala de 143 arbres de les carreteres que van del collet de Sant Agustí a Perafita i de l'entroncament d'aquesta carretera amb el poble de Sant Boi de Lluçanès. En concret, 122 arbres del primer tram i 24 més del segon, la majoria plataners centenaris.

L'objectiu de la tala era el de millorar la seguretat viària de la carretera, ja que la presència d'aquests arbres havia provocat alguns accidents de vehicle, amb més d'una víctima mortal.

La decisió de la Diputació de Barcelona va comportar una forta mobilització popular que va aconseguir aturar el projecte de manera provisional l'estiu passat. Ara, després d'haver parlat amb els alcaldes afectats i la plataforma Lluçanès Viu, defensora del manteniment de l'arbrat, la Diputació ha decidit replantejar el projecte i només tallarà els arbres on no es pot fer cap altra actuació alternativa a la tala per garantir la seguretat de la carretera.

El diputat d'Infraestructures, Jordi Fàbrega, ha explicat que, en concret, es tallaran 25 arbres dels termes de Sant Agustí i Perafita, i 10 més a l'entrada de Sant Boi de Lluçanès. Gran part de l'arbrat es preservarà perquè s'hi col·locaran elements de protecció i, a més, es milloraran 6 corbes de la via per evitar la tala dels plataners.

Pel que fa a l'entrada de Sant Boi de Lluçanès, el projecte contempla eliminar l'arbrat d'una banda de la carretera per fer la via més ampla i, com a contrapartida, preveu plantar-ne una quarantena més.

Fàbrega ha fet una valoració "molt positiva" del nou projecte i ha agraït la participació del alcaldes i de la població per salvaguardar un element "emblemàtic" del territori. "Forma part del patrimoni de la comarca i la Diputació de Barcelona hem volgut ser sensibles amb el tema", ha explicat.

Pressió popular

El projecte inicial va despertar una forta mobilització popular que s'oposava a la tala dels arbres perquè, tot i que consideren que la seguretat s'ha de posar per davant de qualsevol altra consideració, creien que se'n podien salvar molts. L'alcaldessa d'Alpens, Montse Barniol, que va ser una de les principals opositores del projecte, ha valorat positivament la nova actuació. "Perdre aquest patrimoni que al llarg de 100 anys ha definit un paisatge no responia a unes qüestions de seguretat i ara, amb aquest projecte nou, creiem que l'afectació és molt menor", ha explicat.

De la seva banda, un dels membres de la plataforma Lluçanès Viu, Francesc Villas, ha recordat que aquests arbres "són part de la nostra existència".