La delegació del club de futbol Chapecoense havia d'haver arribat aquest dilluns a la tarda a Colòmbia procedent de Sao Paulo en un Airbus 320 noliejat i per una desautorització de l'autoritat aeronàutica brasilera va haver de fer escala a Santa Cruz de la Sierra (Bolívia) i embarcar allà en un avió que, ara se sap, té una autonomia de vol limitada.

Allà va començar la terrible cadena d'errors que ha acabat amb una tragèdia aèria que ha costat la vida a 75 persones i que només ha deixat sis supervivents i que ha tenyit de dol especialment el món de l'esport i el periodisme.

Avions del tipus Airbus 320, com el qual no va poder finalment contractar el Chapecoense per viatjar fins a la ciutat colombiana de Medellín des de l'aeroport de Guarulhos, en Sao Paulo, tenen una autonomia de vol de més de set hores. L'Agència d'Aviació Civil (ANAC) de Brasil va desautoritzar la marxa de l'Airbus d'aquest país per complir el trajecte directe fins a Medellín, la qual cosa va obligar a la delegació a utilitzar un Pla B. La mateixa aeronau els va conduir fins a Santa Cruz de la Sierra per noliejar una aeronau de l'empresa de xàrter Lamia (Línia Aèria Mèrida Internacional d'Aviació), una companyia anònima de capital veneçolà nascuda l'any 2009 a l'estat de Mèrida, encara que opera des de Bolívia. Les lleis aeronàutiques estableixen que els vols privats han de tenir matrícula del país des que es parteix o al que s'arriba.

Hores després, van partir des de l'Aeroport Internacional Viru Viru, de Santa Cruz. La travessia havia de durar unes quatre hores i la delegació havia d'arribar a la seva destinació abans de la mitjanit en l'avió de la companyia Lamia, un RJ100 la fabricació britànica del qual data dels anys 90 i que és anomenat així en l'àmbit aeronàutic per tractar-se d'un 'Regional Jet', és a dir, un aparell dissenyat per cobrir distàncies curtes. El seu avió sinistrat estava al comandament del capità Miguel Quiroga, amo de l'empresa de Charter, i el mateix que va transportar fa 18 dies a la selecció argentina des de Belo Horizonte a Buenos Aires, després de jugar un partit de les eliminatòries per al Mundial Rússia 2018. Aquest "Regional Jet" va traslladar per jugar a domicili partits de la Copa Sud-americana al colombià Atlètic Nacional, el rival al que el Chapecoense ja no li podrà complir la cita en la final del torneig.

Experts en seguretat aeroportuària consultats per Efe, que han fet tot aquest detallat relat, no s'expliquen com aquesta aeronau va ser emprada per cobrir la distància de 2.265 quilòmetres aproximadament que separen Santa Cruz de la Sierra i l'aeroport José María Córdova de Medellín, situat en el municipi veí de Rionegro. És gairebé la mateixa autonomia de vol que tenen els RJ, com el sinistrat cap a les 22.00 hora local del dilluns (03.00 GMT del dimarts) a pocs quilòmetres de la seva destinació, al turó El Gordo.

Les fonts consultades coincideixen a recordar que fa uns vint anys avions com aquests van ser retornats al seu fabricant per l'extinta companyia aèria SAM (Societat Aeronàutica de Medellín). En aquells dies, els directius de SAM, que en 2010 es va fusionar amb Avianca, van argumentar que eren de baix rendiment, ja que amb prou feines arribaven a Aruba i Curaçao, i no tenien capacitat d'anar fins a Miami.

"Els protocols de seguretat aeronàutica plantegen que una aeronau ha de tenir suficient combustible per arribar a la seva destinació, però també, per experimentar una espera eventual i, a més, per anar a aeròdroms alterns, en cas de presentar-se una emergència", va declarar a Efe un directiu de l'Aeronàutica Civil de Colòmbia.

Una altra baula de la cadena d'errors que va acabar per condemnar a la mort a set dels nou tripulants i a 68 dels 72 passatgers de l'avió de Lamia de matrícula CP2933 no ha estat divulgat encara per la Aerocivil. A la mateixa hora en què s'aproximava a la seva destinació, es va presentar una emergència en l'aeroport de Rionegro.

Un avió Airbus 320, el mateix que va ser negat als brasilers per complir la seva cita amb l'Atlètic Nacional en el partit d'anada de la final de la Copa Sud-americana, va rebre prioritat per aterrar per evidenciar una fugida de combustible.

La nau de l'aerolínia Viva Colòmbia venia procedent de Panamà i va aconseguir sortejar sense més problemes el seu incident.

Entretant, el RJ85 de Lamia, que arribava amb el combustible just, va quedar incorporat en espera, un estat en el qual l'aeronau es mou en un radi definit fins a rebre l'ordre d'aterrar o traslladar-se a un aeròdrom proper.

Els especialistes que han iniciat avui les recerques suggereixen que el pilot de l'avió bolivià també va haver d'informar immediatament a la torre de control de la seva situació, un procediment que es coneix com "sol·licitar vectors", és a dir, demanar la ruta més ràpida per aterrar en l'aeroport de destinació.

Al desconeixement de la situació per part dels controladors, que mai van rebre la declaració d'emergència, va seguir el desconcert absolut.

Sense combustible, es van generar els problemes elèctrics, perquè es van apagar els generadors.

Això explica per què no va explotar l'aparell en desplomar-se en l'agrest turó El Gros.