La Fiscalia de Düsseldorf (oest d'Alemanya) responsabilitza només el copilot Andreas Lubitz de la catàstrofe de l'avió de Germanwings, que el 24 de març de l'any 2015 el va estavellar deliberadament contra els Alps francesos amb un total de 150 persones a bord i cap de les quals va sobreviure.

Cap dels metges que van tractar el copilot durant els mesos anteriors a la tragèdia aèria no va poder establir un risc de suïcidi, segons informacions coincidents publicades ahir del diari Süddeutsche Zeitung i de la televisió pública regional WDR.

Els símptomes que els metges van apreciar en Lubitz eren diferents dels que es van establir el 2008, moment en què se li va diagnosticar una depressió durant el seu període de formació com a pilot d'aviació.

D'acord amb aquests mitjans de comunicació, la Fiscalia alemanya ha desestimat les denúncies presentades per un col·lectiu de familiars de les víctimes per presumpta negligència per part dels metges que van tractar Lubitz durant la seva depressió.

L'avió de Germanwings, filial de baix cost de la companyia aèria Lufthansa, es va estavellar als Alps francesos el 24 de març del 2015 quan realitzava el trajecte entre la ciutat de Barcelona i la ciutat alemanya de Düsseldorf i no va haver-hi supervivents.

Les investigacions sobre les circumstàncies de la catàstrofe van ser assumides per la Justícia francesa, mentre que la Fiscalia de Düsseldorf va obrir diligències per intentar establir altres possibles responsabilitats en la tragèdia. Lubitz va estavellar l'aparell de Germanwings aprofitant l'absència momentània del pilot, després de bloquejar la porta d'accés a la cabina en quedar-se sol al seu interior.

Segons es va revelar després de la tragèdia, Lubitz havia passat durant els anys anteriors per unes 40 consultes mèdiques per diversos trastorns psíquics i depressions, tenia tendències suïcides i el dia de la catàstrofe estava de baixa mèdica, però ho havia ocultat als seus superiors.

Indemnitzacions a les famílies

D'altra banda, fins ara, el 80% dels afectats pel sinistre aeri ja han cobrat la indemnització pactada, segons va explicar ahir a l'Agència Catalana de Notícies el portaveu de l'Associació d'Afectats pel Vol Germanwings 9525, Eduardo Ruiz.

El 80% de les famílies afectades van arribar a un acord amb la companyia aèria i amb les companyies asseguradores per no haver de celebrar judici a principi de desembre de l'any passat, i van cobrar la indemnització acordada poc temps després, segons va explicar ahir Ruiz.

El 20% d'afectats restant continuen endavant amb el litigi judicial, que segons va explicar el mateix portaveu de l'associació de familiars de vícimtes és «complex». Fins ara, segons va explicar, la causa d'aquest sinistre aeri porta acumulats uns 30.000 folis.

D'altra banda, Ruiz va explicar que la conclusió de la fiscalia alemanya respon a una causa judicial paral·lela que van obrir a la justícia d'aquell país algunes de les famílies afectades, però que, en tot cas, no té res a veure amb la causa que se segueix a França, que és el lloc on el copilot va estavellar l'avió i que és en el marc de la qual s'han pactat les indemnitzacions que ja s'han abonat.