Avatars personalitzats per poder participar en la realitat virtual amb la nostra pròpia imatge, sensors de grafè que aturen un vehicle en cas de perill, robots que ballen i detecten la veu humana o pegats que es fonen amb la pell per controlar les nostres constants vitals. El Mobile World Congress mostra la punta de llança de les tecnologies lligades a la realitat virtual, la internet de les coses, la robòtica, els materials superconductors o la conducció autònoma al NexTech, un espai de mostra dedicat a l´enginyeria més disruptiva, tant en l´àmbit experimental com aplicat. Com a tecnologia destacada torna a aparèixer el grafè, després de la seva irrupció durant el MWC de 2016, que ha avançat un pas més i en aquesta edició ja mostra sensors aplicables a indústries com l´automoció o la salut.

El desenvolupament de la robòtica està permetent que aquesta tecnologia traspassi les portes de les fàbriques i s´encamini cap a un ús més quotidià. Leju Robot és una companyia xinesa que dissenya i fabrica robots d´entreteniment que ballen, reconeixen la veu humana, es poden controlar amb un comandament remot i també programar els seus moviments a través d´una app. El representant de la firma, Yang Jin, ha explicat a l´ACN que el robot està pensat per a l´entreteniment familiar i es pot programar perquè canti o fins i tot jugui a futbol.

La realitat virtual i la intel·ligència artificial són dues de les tecnologies en desenvolupament que es mostren a l´espai NexTech del MWC. ELROIS ha dissenyat un programa que combina aquestes dues tecnologies per generar avatars amb aparença humana basats en la nostra pròpia imatge, la de familiars o desconeguts o fins i tot personatges famosos. Segons el representant de la marca coreana, Jung Ho Park , els avatars poden interactuar amb els usuaris a través d´una app de càmera reconeixent les seves veus i emocions i donar-los una resposta o executar accions en conseqüència.

Avenços i aplicacions del grafè

D´altra banda, la irrupció del grafè va ser una de les fites del MWC 2016. La tecnologia s´ha desenvolupat aquest darrer any a nivell experimental i està més a prop de tenir aplicacions industrials. La investigadora de l´Institut de Ciències Fotòniques (ICFO), Alba Rosado, ha explicat que s´estan desenvolupant fotosensors de grafè que es poden aplicar a la indústria de l´automoció i que permetran als vehicles detectar perills, com l´existència d´objectes ocults en la boira i imperceptibles a l´ull humà. Stijn Goossens, també membre de l´ICFO, ha afegit que s´estan desenvolupant membranes de grafè que es poden adherir a la pell i controlar les constants vitals de l´usuari.

La realitat virtual també necessita plataformes físiques perquè els usuaris puguin endinsar-se en aquest entorn digital. El dissenyador en cap d´OPTO ha explicat a l´ACN que el consumidors cerquen cada cop més ulleres de realitat virtual més portables i amb una concepció ´wearable´ que s´allunyi de la imatge més robòtica dels primers dispositius de VR. En aquest sentit, la firma britànica ha presentat al MWC dues ulleres de realitat virtual (una connectable a un telèfon intel·ligent i l´altra a un ordinador) amb un disseny discret i personalitzable perquè els usuaris puguin lluir-les de manera natural en públic.